Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä : case: NaturVention Oy
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee nuoren yrityksen ensimmäisen tuotteen kaupallistamisprosessia ja siihen liittyvää viestintää. Valittu tutkimusaihe on nykypäivänä nouseva yhteisöviestinnän alalla, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän. Tulevaisuudessa aiheen tutkiminen kasvanee. Olemassa olevaa nykyaikaista tutkimustietoa aiheesta ei ole paljoa, mikä edesauttoi aiheen valinnassa.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jossa haastateltiin kolmea alan tutkijaa, jotka ovat tehneet tutkimustyötä tai käytännön työtä tuotteiden kaupallistamisesta. Tutkielman käytännönosio tehtiin jyväskyläläisen terveysteknologiayrityksen tilauksesta, jossa yritykselle luotiin lanseerausviestintäsuunnitelma.
Tuloksena saatiin, että viestintä on merkittävässä roolissa uusien yritysten ensimmäisten tuotteiden kaupallistamisprosessissa ja uuden yrityksen uskottavuuden ja tunnettuuden rakentamisessa. Viestintä tukee yrityksen liiketoimintaa niin sisäisesti kuin integroidun markkinointiviestinnän keinoin ulkoisesti sidosryhmiin. Kaupallistamisen viestintä voidaan jakaa eri osastoihin riippuen tuotekehityksen, kaupallistamisen ja tuotelanseerauksen vaiheista. Myös viestinnän mittaaminen nähdään tärkeänä osana kokonaisuutta. Mittaaminen unohdetaan organisaatioissa usein tai sen nähdään olevan liian vaikeaa. Viestintää voidaan mitata ja siihenkin annetaan esimerkkejä tutkimuksessa.
Johtopäätöksinä todetaan, ettei viestintää voida unohtaa, kun uusia tuotteita viedään markkinoille. Yritys ei myöskään voi onnistua kaupallistamisessa, jos se ei saa tunnettuutta ja uskottavuutta osakseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28165]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Business customers' attitudes toward social media marketing
Palojärvi, Terhi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa yritysten välisillä (business-to-business, b2b) -markkinoilla sekä miten potentiaalinen markkinointikanava sosiaalinen ... -
Industrial branding using digital media : case: The Switch
Lipiäinen, Heini (2012)The shift from traditional marketing channels to the digital channels has been rapid which has generated new challenges and opportunities for business-to-business (B2B) communication and brand building processes. In ... -
The impact of digitalization on marketing communications measurement process : case of global B2B industrial companies
Järvinen, Joel (2011)The stature of marketing communications function is under a threat within the firms. As the board of management tends to demand the profitability of all business activities, marketing practitioners have for a long time ... -
Viestintä kuntien käyttäjälähtöisissä palveluinnovaatioissa
Pellinen, Noora (2015)Viestintää käyttäjälähtöisissä innovaatioissa on tutkittu varsin vähän. Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin, millaisia tehtäviä viestinnällä on käyttäjien osallistamisessa innovaatioprosesseihin ja millaisin perustein ... -
Radiotaajuisen etäluettavan tunnisteen luonne innovaationa ja sen käyttö liiketoiminnassa
Kelkka, Tommi (2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.