Show simple item record

dc.contributor.authorVääräsmäki, Johanna
dc.contributor.authorSäyrylä, Suvi
dc.date.accessioned2014-05-07T12:34:24Z
dc.date.available2014-05-07T12:34:24Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43329
dc.description.abstractTiivistelmä. Säyrylä, Suvi ja Vääräsmäki, Johanna. 2014. Työssäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä. Varhaiskasvatustieteen kandidaatintutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 63 sivua + liitteet. Varhaiskasvatustyö on muuttunut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana yhä haastavammaksi työhön kohdistuvien vaatimusten kasvaessa. Tällä on merkitystä varhaiskasvattajien työhyvinvointiin, sillä kiireinen ja haasteellinen työilmapiiri saattaa aiheuttaa eettistä kuormittuneisuutta. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten eettinen stressi ilmenee varhaiskasvatustyössä ja kuinka yleistä se on. Lisäksi tarkasteltiin eettistä stressiä aiheuttavia ja vähentäviä tekijöitä sekä tutkittiin eettisen stressin merkitystä työssäjaksamisen kannalta. Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen eli määrällinen, mutta sitä täydennettiin laadullisilla kysymyksillä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselylomaketutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin viidestä erikokoisesta, eri puolilla Jyväskylää sijaitsevasta päiväkodista. Informantteina toimi päiväkotien henkilöstö eri ammattiryhmineen. Aineiston analyysi suoritettiin SPSS-ohjelmiston avulla. Tutkimustuloksista ilmeni, että eettisen stressin kokeminen on hyvin yleistä varhaiskasvattajien keskuudessa ja ilmenee tyypillisimmin väsymyksenä, uupumuksena, ärtymyksenä ja turhautumisena. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat kokevat työssäjaksamisen tasonsa hyväksi, vaikkakin eettisten ristiriitatilanteiden kohtaaminen heikentää työntekijöiden työssäjaksamista. Eettistä stressiä aiheuttavat tekijät liittyivät kiireeseen, suuriin lapsiryhmiin, henkilökunnan riittämättömään määrään sekä ylemmän johdon linjauksiin. Tuloksista selviää, että hyvä, keskusteleva ja avoin työilmapiiri, työtovereiden tuki, arjen huumori ja toimiva johtajuus ovat selkeimmin eettistä stressiä vähentäviä tekijöitä. Tulosten mukaan eettisen stressin ja työssäjaksaminen kannalta on tärkeää, että työntekijät pystyvät toteuttamaan työssään itseään ja että työ tarjoaa heille mahdollisuuksia kehittää omaa osaamistaan. Aiemmin eettistä stressiä on tutkittu lähinnä terveydenhoito- ja sosiaalialalla, mutta tämä tutkimus osoittaa, että eettistä stressiä esiintyy myös varhaiskasvatustyössä. Tutkimustulosten mukaan päiväkodinjohtajilla on suuri merkitys työyhteisön toimivuuteen ja sitä kautta työyhteisön hyvinvointiin. Tutkimuksen perusteella eettisen stressin tunnistaminen ilmiönä onkin tärkeää, jotta työyhteisössä osattaisiin kiinnittää huomiota ongelmakohtiin sekä eettiseen ohjeistukseen. Tätä kautta avautuu mahdollisuus keskustella työyhteisössä haastavista ja vaikeista tilanteista sekä pohtia niihin yhdessä ratkaisuja. Tutkimustulosten perusteella eettistä stressiä on mahdollista vähentää ja työhyvinvointia parantaa vaikuttamalla työolosuhteisiin sekä lisäämällä työnohjausta ja koulutusta. Tutkimuksesta myös selviää, että työntekijöiden työssäjaksaminen paranee, mikäli he pystyvät vaikuttamaan työhönsä sekä kehittämään omaa osaamistaan työssään. Tämä puolestaan vähentää eettisen stressin kokemista. Asiasanat: työhyvinvointi, eettinen kuormittuneisuus, eettinen stressi, eettiset dilemmat, varhaiskasvatus, työssäjaksaminen Keywords: occupational well-being, ethical strain, ethics stress, ethical dilemmas, early childhood education, coping with workloadfi
dc.format.extent63
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertyöhyvinvointi
dc.subject.othereettinen kuormittuneisuus
dc.subject.othereettinen stressi
dc.subject.othereettiset dilemmat
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.othertyössäjaksaminen
dc.titleTyössäjaksaminen ja eettinen stressi varhaiskasvatustyössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405071632
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2014-05-07T12:34:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record