Yksilö- ja perhetekijöiden yhteys nuoren koulutustavoitteisiin yhdeksännellä luokalla : näkökulmia syrjäytymisriskiin
Date
2013Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yksilö- ja perhetekijöiden yhteyttä nuoren koulutustavoitteisiin yhdeksännellä luokalla. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin syrjäytymistä koskevaa tutkimusta. Syrjäytymisriskinä pidettiin matalia koulutustavoitteita peruskoulun jälkeiselle koulutukselle. Koulutustavoitteiden taustalla vaikuttavina yksilötekijöinä tarkasteltiin nuoren koulumenestystä, hyvinvointia sekä nuoren käyttämiä kausaaliattribuutioita. Lisäksi tutkittiin vanhempien ammattikoulutuksen, perhemuodon, vanhemman lastaan kohtaan osoittaman kiinnostuksen ja lapsen arjessa läsnäolemisen sekä vanhempien syrjäytyneisyyden yhteyttä nuoren koulutustavoitteisiin. Tutkimuksen erityisenä kiinnostuksen kohteena oli saada tietoa siitä, missä määrin koulutustavoitteiden taustalla olevat tekijät ovat samoja kuin aiemmassa tutkimuksessa syrjäytymiseen liitetyt tekijät. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa koulutaitojen ja motivaation kehitys – tutkimushanketta, jossa oli mukana alun perin kahden keskisuomalaisen kunnan, Muuramen (n = 129) ja Korpilahden (n = 54), vuoden 1999 koko esikouluikäinen ikäluokka sekä saman vuoden kaksi esiopetusryhmää Jyväskylän (n = 8) ja Jyväskylän maalaiskunnan (n = 16) alueelta. Tutkimuksen edetessä otoskoko on kasvanut tutkimuksessa mukana olleille luokille tulleiden uusien oppilaiden myötä (n = 278). Nyt raportoidussa tutkimuksessa käytettiin tutkimusaineiston kahden viimeisen mittauskerran tietoja, jotka kerättiin vuosina 2007 ja 2009 nuorten ollessa seitsemännellä (n = 231) ja yhdeksännellä (n = 237) luokalla. Tulokset osoittivat, että tutkituista tekijöistä heikko koulumenestys, isän matala ammattikoulutus, perhetaustana uusioperhe ja vanhempien syrjäytyneisyys olivat yhteydessä nuoren matalampiin jatkokoulutustavoitteisiin. Hyvä koulumenestys, onnistumiseen liittyvät kyky-attribuutiot sekä vanhempien korkea ammattikoulutus ja ydinperhe perhetaustana olivat puolestaan yhteydessä korkeampiin ylintä tavoiteltua tutkintoa käsittäviin tavoitteisiin, kun taas kouluperusteinen vanhemman kiinnostus ja läsnäolo lapsen arjessa matalampiin ylintä tavoiteltua tutkintoa käsittäviin tavoitteisiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28165]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana
Elomaa, Sannamari; Suni, Hanna (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat ja opettajat määrittelevät visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet, miten he kokevat ne ja, miten he vastaavat lapsen haasteisiin arjessa. ADHD -lasten ... -
Vanhempien kasvatuskäytännöt ja nuorten ongelmakäyttäytyminen
Lehtonen, Minna (2001) -
Vanhemman ammattiaseman ja nuoren ja vanhemman välisen suhteen läheisyyden ja konfliktien yhteys nuorten toiveammatteihin seitsemännellä luokalla
Husgafvel, Emmi; Eskelinen, Sofia (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemman ammattiaseman ja nuoren ja vanhemman välisen suhteen yhteyttä seitsemäsluokkalaisten nuorten toiveammatteihin. Tutkimus on osa laajempaa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun ...