dc.contributor.author | Perttula, Rauno | |
dc.date.accessioned | 2012-08-20T09:15:42Z | |
dc.date.available | 2012-08-20T09:15:42Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1224245 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38312 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkastellaan toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijahuoltoa ja sosiaalityötä hallinnan analytiikan näkökulmasta. Tarkoituksena on sosiaalityön tehtävän ja asiantuntijuuden paikantaminen oppilaitosorganisaatiossa. Olen toteuttanut tutkimukseni kolmella toisen asteen ammatillisella oppilaitoksella käyttämällä eläytymismenetelmää, jossa keskeiset opiskelijahuollon toimijat kirjoittivat sekä onnistuneeseen että epäonnistu-neeseen lopputulokseen päättyneen opiskelijahuoltotarinan laatimani kehyskertomuksen pohjalta.
Eläytymismenetelmätarinoita analysoimalla määrittelin viisi sosiaalityön ulottuvuutta; tul-kitsija ja tukija, koordinoija, sillanrakentaja, rinnalla kulkija ja terapeuttinen kuuntelija.
Oppilaitoksissa tehtävän sosiaalityön haasteena on tasapainoilu traditionaalisen koulutuk-sen institutionaalisen järjestyksen ja toisaalta uusliberalististen poliittisten rationaliteettien asettamien vaatimusten keskellä.. Hallitsevat poliittiset rationaliteetit asettavat sosiaalityöl-le managerialistisen tehtävän ja opiskelijahuollon sosiaalityön kehitys liittyy olennaisella tavalla yhteiskunnan hallinnallistumiseen ja hallinnan tapojen muutokseen. Opiskelijoiden auttamisen yksilöllistävillä käytännöillä oikeutetaan tasa-arvon kannalta tärkeiden asioiden sivuuttamista, mikä näennäisesti kuitenkin vastaa sosiaalityön omia asiakaslähtöisyyden arvoja. Tämän kriittisen huomion olen kiteyttänyt hallinnan kaksoissidoksen käsitteeseen. Sosiaalityön merkitys koulutuksen traditionaaliselle institutionaaliselle järjestykselle käsit-teellistyy tutkimustuloksissani perinteisen professionaalisuuden näkökulmasta asiantuntija-lupauksena. Oppilaitoksen sosiaalityö ei rajaudu selkeiksi toiminnallisiksi käytännöiksi, vaan se operoi jatkuvasti muuttuvissa tulkinnallisissa konteksteissa.
Kriittinen reflektiivisyys on sosiaalityön tarkoituksenmukaisin orientaatio opiskelijahuol-totyökontekstissa, koska se voi mahdollistaa opiskelijoiden auttamisen oikeilla ja eettisesti perustelluilla tavoilla. | |
dc.format.extent | 58 s. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | opiskelijahuolto | |
dc.subject.other | hallinta | |
dc.subject.other | poliittinen rationaliteetti | |
dc.subject.other | oppilaitoksen sosiaalityö | |
dc.subject.other | asiantuntijuus | |
dc.subject.other | eläytymismenetelmä | |
dc.title | Opiskelijahuolto ja sosiaalityö toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201208202182 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.date.updated | 2012-08-20T09:15:42Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | opiskelijahuolto | |
dc.subject.yso | hallinta | |
dc.subject.yso | oppilaitokset | |
dc.subject.yso | sosiaalityö | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | eläytymismenetelmä | |