Hildegardista Stravinskiin : musiikin historian oppimateriaalia 7. luokkalaisille

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Mikkonen, Sirja
dc.date.accessioned 2012-06-19T23:19:18Z
dc.date.available 2012-06-19T23:19:18Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206201906 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38067
dc.description.abstract Tutkielma on monimuotogradu, joka koostuu tutkielmaosiosta sekä oppimateriaalista ja opettajan oppaasta. Tutkielman keskiössä on Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaali, joka on yläkoulun 7. luokan musiikin oppitunneille laadittu musiikin historian oppimateriaali. Lisäksi oppimateriaalin yhteyteen on laadittu opettajan opas. Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaalissa keskitytään kuuteen musiikin historian tyylisuuntaan, jotka muodostavat vanhan musiikin, barokin, klassismin, romantiikan, kansallisromantiikan ja modernin musiikin oppijaksot. Oppimateriaalissa on kuhunkin tyylikauteen liittyen Tietoisku-osio, jossa on tiivis tietopaketti kustakin tyylikaudesta. Osion jälkeen seuraa kussakin tyylikaudessa Musiikkihetki-osio, jossa tärkeässä asemassa ovat musiikin kuuntelu ja kuunneltaviin kappaleisiin liittyvät kuuntelutehtävät. Kunkin tyylikauden päättää Tehtävänurkka-osio, jossa kerrataan opittuja asioita. Oppimateriaali testattiin Kaustisen yläkoululla maaliskuussa 2012. Testauksen perusteella pystyttiin arvioimaan, kuinka kauan kunkin oppijakson läpikäyminen koululuokassa kestää. Tätä tietoa voitiin käyttää hyväksi lähinnä opettajan oppaan laadinnassa. Sen avulla pystyttiin myös arvioimaan, mitä muutoksia oppimateriaaliin pitäisi tehdä, jotta se olisi toimiva koululuokassa. Hildegardista Stravinskiin –oppimateriaalin teoriataustana on konstruktivistinen oppimisteoria, joka näkyy lähinnä oppimateriaalin Tietoisku- ja Tehtävänurkka-osioissa. Oppimateriaalin laadinnassa otettiin myös huomioon musiikin ja tunteiden välinen yhteys, joka näkyy käytännössä oppimateriaalin Musiikkihetki-osioissa. Musiikin historian rooli Suomen koululaitoksen historiassa on ollut varsin merkittävä. Musiikinopettajia olisi kuitenkin syytä kannustaa opettamaan musiikin historiaa aktiivisemmin musiikin tunneilla, jotta oppilaat voisivat oppia perusasiat länsimaisen musiikin historiasta myös tämän päivän koulussa.
dc.format.extent 47 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Musiikin historia
dc.subject.other oppimateriaali
dc.subject.other konstruktivismi
dc.subject.other opetussuunnitelmat
dc.subject.other musiikkipsykologia
dc.title Hildegardista Stravinskiin : musiikin historian oppimateriaalia 7. luokkalaisille
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201206201906
dc.subject.ysa musiikki
dc.subject.ysa historia
dc.subject.ysa oppimateriaali
dc.subject.ysa konstruktivismi
dc.subject.ysa opetussuunnitelmat
dc.subject.ysa musiikkipsykologia
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Musiikin laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Music en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine musiikkikasvatus fi
dc.date.updated 2012-06-19T23:19:18Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record