dc.contributor.author | Karjalainen, Merja | |
dc.contributor.author | Kasurinen, Helena | |
dc.date.accessioned | 2012-05-03T12:55:05Z | |
dc.date.available | 2012-05-03T12:55:05Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.isbn | 951-39-2465-3 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:994158 | |
dc.identifier.uri | http://ktl.jyu.fi/img/portal/5916/Verkkojulkaisu_G031.pdf | en |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37762 | |
dc.description.abstract | Opetushallitus käynnisti syksyllä 2003 oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen,
jonka toiminta jatkuu vuoden 2007 loppuun. Opetusministeriö rahoittaa hanketta,
joka on myös osa työministeriön työllisyyden politiikkaohjelmaa. Koulutuksen
ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa vuosille 2003–2008 opetusministeriö on
nostanut ohjauspalvelut yhdeksi keskeiseksi kehittämiskohteeksi. Nykyisen hallituksen
työllisyyden politiikkaohjelmassa on nuorten ohjauspalveluiden kehittämistä korostettu
aiempaa enemmän.
Myös ohjauksen arvioinnit ovat asettaneet ohjauspalvelujen kehittämiselle haasteita.
OECD:n ohjaustoimintaa arvioineen projektin tulosten mukaan hyvin toimivat tiedotus-,
neuvonta- ja ohjauspalvelut ovat elintärkeitä koulutusjärjestelmälle ja työmarkkinoille.
Opetushallituksen vuonna 2002 toteuttamassa opinto-ohjauksen arviointiprojektissa
tuli esille, että ohjauksen saatavuudessa on suuria eroja. Erityisesti siirtymävaihe
perusopetuksesta toiselle asteelle osoittautui arvioinnissa ongelmakohdaksi.
Ohjauksen kehittämishankkeen tavoitteena on alueellisen ja seutukunnallisen eri
hallinnonalojen välisen moniammatillisen yhteistyön edistäminen. Ennaltaehkäisevää
toimintaa tehostetaan, jotta varhainen tunnistaminen ja puuttuminen toteutuvat
ja opintojen keskeytymiset vähenevät. Hankkeen tavoitteena on kehittää opintopolun nivelvaiheiden ohjausta ja seurantajärjestelmiä. Oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishanke
on toteutettu seutukunnallisina projektina. Näitä aluehankkeita on ollut
yhteenä 48 eri puolella Suomea. Tässä raportissa kuvataan näissä eri aluehankkeissa
tehtyä kehittämistyötä. Aineisto on kerätty vuoden 2006 alussa kyselylomakkeella.
Kaikissa aluehankkeissa oli kehitetty alueellista, seutukunnallista sekä eri hallinnonalojen
välistä moniammatillista yhteistyötä. Oppilashuoltoa oli tehostettu ja
kehitetty. Varhainen tunnistaminen ja puuttuminen ovat olleet esillä alueellissa koulutustilaisuuksissa.
Opintojen keskeyttämisen vähentämiseen, opintopolun sujuvuuteen
nivelvaiheissa ja seurantajärjestelmien kehittämiseen oli aluehankkeissa löydetty hyviä
toimintamalleja. Ohjauksen laatukriteerien sekä palaute- ja arviointijärjestelmien kehittäminen
vaatii panostamista jatkossa. | fi |
dc.format.extent | 205 sivua | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Tutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.title | Ohjauksen toimintakulttuurin muutos alueellisessa yhteistyössä : oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeen raportti | |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:951-39-2465-3 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.relation.issn | 1456-5153 | |
dc.relation.numberinseries | 31 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | alueellinen yhteistyö | |
dc.subject.yso | kehittämisprojektit | |