Lasten ja nuorten vertaissuhteiden ylläpitäminen ja muodostuminen viestintäteknologian avulla

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Lahti, Henna
dc.date.accessioned 2012-02-01T12:39:18Z
dc.date.available 2012-02-01T12:39:18Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202011109 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/37296
dc.description.abstract Tämän tutkielman ensimmäinen osa on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdytään lasten ja nuorten teknologiavälitteisiin vuorovaikutussuhteisiin ja siihen, miten he ylläpitävät ja muodostavat vertaissuhteita viestintäteknologian avulla. Tavoitteena oli selvittää, mitä aiheesta on tutkittu ja millaisia menetelmiä ja mittareita tutkimuksissa on käytetty. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin noin 150:n pääosin 2000-luvulla tehdyn kirjan ja artikkelin pohjalta. Tulokset osoittivat, että lapset ja nuoret käyttävät viestintäteknologiaa ensisijaisesti viestiäkseen olemassa olevien ystäviensä kanssa. Huomattava osa nuorista on kuitenkin myös muodostanut uusia vertaissuhteita henkilöihin, joita he eivät ole aiemmin tavanneet. Verkkoympäristö antaa uudenlaiset puitteet myös identiteettikokeiluille, ja nuoret käyttävätkin tätä mahdollisuutta paljon. Näyttää siltä, että Waltherin vuonna 1996 kehittämä hyperpersonaalinen viestintäteoria kuvaa erinomaisesti lasten ja nuorten tietokonevälitteistä viestintää vielä 15 vuotta myöhemmin. Lisäksi erilaisilla viestintävälineillä on omanlaisensa rooli lasten ja nuorten välisissä vuorovaikutussuhteissa. Jatkossa olisi syytä tutkia, mihin viestintävälineen valinta ja käyttö perustuvat ja miten vertaissuhteen luonne muuttuu verkossa ja kasvokkain tapahtuvan kanssakäymisen aikana. Tutkielman toinen osa on tieteellinen yhteisartikkeli ohjaajani Maili Pörhölän kanssa. Artikkelissa käsiteltiin kirjallisuuskatsaukseni aihetta sekä kuvattiin kahta nuorten käyttämää nettisivustoa (Habbo Hotelli ja IRC-Galleria). Lisäksi artikkelissa sivuttiin tukipalveluita, joita erilaiset järjestöt olivat kehittäneet, jotta aikuiset voisivat olla läsnä lasten ja nuorten arjessa myös verkossa.
dc.format.extent 89 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other internet
dc.subject.other lapset
dc.subject.other nuoret
dc.subject.other puheviestintä
dc.subject.other vertaissuhteet
dc.subject.other viestintäteknologia
dc.subject.other suhteiden ylläpitäminen
dc.title Lasten ja nuorten vertaissuhteiden ylläpitäminen ja muodostuminen viestintäteknologian avulla
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201202011109
dc.subject.ysa Internet
dc.subject.ysa lapset
dc.subject.ysa nuoret
dc.subject.ysa puheviestintä
dc.subject.ysa viestintätekniikka
dc.subject.ysa sosiaaliset suhteet
dc.subject.ysa identiteetti
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Viestintätieteiden laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Communication en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine puheviestintä fi
dc.date.updated 2012-02-01T12:39:18Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record