dc.contributor.author | Pyyny, Pekka | |
dc.date.accessioned | 2011-11-08T17:43:17Z | |
dc.date.available | 2011-11-08T17:43:17Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1188303 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36914 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa on Granger-kausaalisuus analyysin avulla pyritty selvittämään alu-eellisten lentoasemien aluetalouksille mahdollistavia positiivisia talousvaikutuksia. Len-toasemien taloudellisia vaikutuksia on tutkittu paljon viime vuosikymmeninä. Samaan aikaan alueellisten lentoasemien aluetalouksille aiheuttavan taloudellisen hyödyn tutki-minen on jäänyt selvästi vähemmälle huomiolle. Pienet alueelliset lentoasemat ovat tär-keässä roolissa osana kaupunkien, maakuntien ja valtioiden liikennejärjestelmää. Niiden elinvoimaisuuden ajatellaan usein olevan suuresti riippuvainen alueen talouselämän hy-vinvoinnista.
Tutkimuksen empiriaosuudessa on perehdytty suomalaisten alueellisten lentoase-mien aluetaloudelle aiheuttamiin taloudellisiin hyötyihin. Tutkimuksessa on Granger-kausaalisuus analyysin avulla vertailu 21 lentoaseman talousvaikutuksia niillä talousalu-eilla joilla lentoasemat sijaitsevat. Lentoasemien kehityksen mittarina on käytetty niiden vuosittaisia matkustajamääriä ja toisena kausaalisuusanalyysin muuttujana on käytetty erilaisia aluetalouden mittareita, esimerkiksi maakuntien bruttokansantuote ja työllisyys-lukuja. Tutkimustulosten mukaan lentoasemien matkustajamäärät Granger-aiheuttavat seutukuntien bruttokansantuotteen muutosta Helsingin, Mikkelin, Rovaniemen, Ahve-nanmaan ja Kemi-Tornion seutukunnissa. Seutukuntien BKT –muuttuja oli kuitenkin monista testatuista aluetalouden mittareista ainoa, jolla Granger-kausaalisuutta esiintyi niin päin, että matkustajamäärät selittivät aluetalouden kehitystä. Tutkimuksen perus-teella voidaan todeta, että alueelliset lentoasemat voivat parhaimmillaan vaikuttaa alu-een talouden hyvinvointiin, mutta kaikki lentoasemat aiheuttamat hyödyt (tai haitat) aluetalouksille eivät Granger-kausaalisuus analyysin avulla tule esille, vaan tarvittaisiin yksityiskohtaisempia selvityksiä esimerkiksi alueen yritysten lentomatkustustarpeista. | |
dc.format.extent | 48 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Lentoasemat | |
dc.subject.other | Granger-kausaalisuus | |
dc.subject.other | aluetalous | |
dc.title | Lentoasemien vaikutukset aluetalouteen : Granger-kausaalisuus analyysin sovellus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011110811643 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kansantaloustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Economics | en |
dc.date.updated | 2011-11-08T17:43:18Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 2041 | |
dc.subject.yso | lentoasemat | |
dc.subject.yso | talouskasvu | |
dc.subject.yso | aluetalous | |
dc.subject.yso | lentoliikenne | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |