dc.contributor.author | Rissanen, Hanna-Riitta | |
dc.date.accessioned | 2010-06-23T09:04:39Z | |
dc.date.available | 2010-06-23T09:04:39Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1131934 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24487 | |
dc.description.abstract | Opetuksessa ja opiskelussa motivaatio on tärkeässä asemassa. Ilman motivaatiota opiskelua ja oppimista ei voi tapahtua. Kasvilajien opiskelu koostuu kahdesta osasta, niiden ulkonäön tunnistamisesta sekä lajinimien opiskelusta. Akateemisella tasolla kasvien nimeämisessä käytetään tieteellistä lajinimeä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden laitoksen kasvilajintuntemuskurssin opiskelijoiden opiskelun motivaatiota. Tutkin motivoinnin vaikutusta opiskelijoiden tenttituloksiin ja opiskelumotivaatioon. Motivoivana menetelmänä toimi lukumateriaali ja siihen pohjautuva keskustelu. Motivoinnilla pyrittiin herättelemään opiskelijoiden oman alan asiantuntijuutta ja antamaan apuja kurssilla opiskeluun. Lisäksi tutkittiin, kuinka opiskelijat haluaisivat opiskella kasveja ja niiden tieteellisiä nimiä. Motivoinnilla ei ollut vaikutusta tenttituloksiin, mutta kaikki motivointiin osallistuneet opiskelijat ilmaisivat sen vaikuttaneen kurssilla opiskeluun. Opiskelijoiden mukaan tieteelliset nimet oli helpompi oppia, kun niillä oli jokin merkitys. Opiskelun avuksi he kaipasivat muun muassa muistisääntöjä, opiskelutekniikoita ja tietokonepeliä. Opiskelijoiden mielestä kurssin perusperiaatteet olivat hyviä. He olisivat halunneet lisätä kurssiin maasto-osuuden ja muuttaa kurssin ajankohtaa. | fi |
dc.format.extent | 73 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Motivaatio | |
dc.subject.other | lajintuntemus | |
dc.subject.other | motivointi | |
dc.subject.other | lajin nimeäminen | |
dc.subject.other | lajien opiskelu | |
dc.subject.other | yliopisto opiskelu | |
dc.subject.other | tieteelliset nimet | |
dc.title | Opiskelijoiden motivointi kasvilajien ja niiden tieteellisten nimien opiskelussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201006232142 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Bio- ja ympäristötieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Biological and Environmental Science | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Biologian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Biology | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4014 | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | lajinmääritys | |
dc.subject.yso | motivointi | |
dc.subject.yso | lajit | |
dc.subject.yso | nimeäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |