Opiskelijoiden motivointi kasvilajien ja niiden tieteellisten nimien opiskelussa
Tekijät
Päivämäärä
2010Opetuksessa ja opiskelussa motivaatio on tärkeässä asemassa. Ilman motivaatiota opiskelua ja oppimista ei voi tapahtua. Kasvilajien opiskelu koostuu kahdesta osasta, niiden ulkonäön tunnistamisesta sekä lajinimien opiskelusta. Akateemisella tasolla kasvien nimeämisessä käytetään tieteellistä lajinimeä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden laitoksen kasvilajintuntemuskurssin opiskelijoiden opiskelun motivaatiota. Tutkin motivoinnin vaikutusta opiskelijoiden tenttituloksiin ja opiskelumotivaatioon. Motivoivana menetelmänä toimi lukumateriaali ja siihen pohjautuva keskustelu. Motivoinnilla pyrittiin herättelemään opiskelijoiden oman alan asiantuntijuutta ja antamaan apuja kurssilla opiskeluun. Lisäksi tutkittiin, kuinka opiskelijat haluaisivat opiskella kasveja ja niiden tieteellisiä nimiä. Motivoinnilla ei ollut vaikutusta tenttituloksiin, mutta kaikki motivointiin osallistuneet opiskelijat ilmaisivat sen vaikuttaneen kurssilla opiskeluun. Opiskelijoiden mukaan tieteelliset nimet oli helpompi oppia, kun niillä oli jokin merkitys. Opiskelun avuksi he kaipasivat muun muassa muistisääntöjä, opiskelutekniikoita ja tietokonepeliä. Opiskelijoiden mielestä kurssin perusperiaatteet olivat hyviä. He olisivat halunneet lisätä kurssiin maasto-osuuden ja muuttaa kurssin ajankohtaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29060]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opiskelijoiden motivaatio ja siihen vaikuttavat tekijät selkärangattomien peruslajintuntemuksen kurssilla
Närkki, Selma (2017)Lajintuntemustaidot ovat tärkeä bio- ja ympäristötieteiden alojen ammattilaisten osaamisalue. Lajintuntemuksella on myös merkitys osana laajempaa luonnontuntemusta, sillä esimerkiksi ekosysteemien rakenteen ja toiminnan ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
Affektiiviset tekijät vieraan kielen opiskelussa : tapaustutkimus alakoulun englannin tunneista oppilaiden kokemana
Jalkanen, Liisa; Ruuska, Johanna (2007) -
Oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen sekä opetuksen esteettömyys yliopistoissa
Moberg, Joona (2020)Tutkimuksessa tarkasteltiin yliopistoissa opettavien näkökulmasta, miten oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen ja esteettömyys toteutuivat suomalaisissa yliopistoissa. Tavoitteena oli selvittää oppimista ... -
Opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista
Erola, Antti (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen monialaisista opinnoista. Tutkimusta ohjaavina kysymyksinä olivat: minkälaisia käsityksiä opiskelijoilla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.