Auditory duration discrimination in children with reading disorder, attention deficit or both

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Huttunen-Scott, Tiina
dc.date.accessioned 2009-08-26T11:44:17Z
dc.date.available 2009-08-26T11:44:17Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.isbn 978-951-39-3658-7
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3658-7
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/21621
dc.description.abstract Auditory processing has been suggested as one possible cause of readingdisorder (RD). The studies of this thesis investigated auditory processing skillsin children with RD as well as in children with attention deficit (AD). Durationwas chosen as the stimulus feature since duration has a central role in Finnish.In the first study an event-related potential (ERP) peak called mismatchnegativity (MMN) was measured in controls and children with RD or AD. Nosignificant differences in the MMN amplitudes or latencies were found betweenthe groups, but the MMN peaks were more lateralized to the right hemispherein the control group, whereas in the RD group the MMNs were morepronounced in the left hemisphere. In the second study stricter group selectioncriteria were applied in order to investigate whether the MMNs of participantswith either “pure” RD or AD differ from those of participants with both typesof problems. MMNs of participants with RD were diminished as compared tothose of the controls in frontal and central channels in the right hemisphere.In addition, the MMNs of the participants with comorbid RD and AD wereattenuated in both hemispheres and in all frontal and central channels. TheMMNs of the AD group did not differ from those of controls in amplitude, butthe MMN peaks appeared earlier in this group. In the third study a behavioralspeech duration discrimination task was introduced to the participants inaddition to the MMN experiment in order to explore whether behavioral andERP tasks provide similar results concerning the duration processing inparticipants with either RD, AD or both.MMNs with bigger amplitudes as wellas superior behavioral duration discrimination were observed in participantswith AD as compared to those with RD or both RD and AD. The results of thestudies suggest a duration discrimination deficiency in Finnish children withRD, whereas no such problem was found in children with “pure” AD. en
dc.description.abstract Tiina Huttunen-Scott tutki väitöskirjassaan kuulonvaraisen keston erottelun ongelmien esiintymistä lapsilla, joilla on vaikeuksia joko lukemisessa, tarkkaavaisuudessa tai molemmissa. Kuullun erottelun ongelmat voivat vaikuttaa puheäänteiden hahmottamiseen ja prosessointiin ja johtaa vaikeuksiin lukemaan oppimisessa.Huttunen-Scott havaitsi kuullun keston erottelun olevan merkitsevästi heikentynyt lapsilla, joilla on lukemisvaikeuksia. Erottelu oli heikentynyt jopa laajemmin lapsilla, joilla on lukemisvaikeuksien ohella myös tarkkaavaisuuden ongelmia. Sen sijaan lapsilla, joilla on vain tarkkaavaisuuden ongelmia, erottelu ei ollut heikentynyt, mikä viittaa siihen, että kuulonvaraisen prosessoinnin vaikeus on lukemisvaikeuksiin liittyvä piirre.Keston erottelun ja lukemisvaikeuksien yhteydet saattavat koskea vain tiettyjä kieliryhmiä. Keston erottelu on keskeistä suomen kielessä, sillä äänteen kesto voi olla ainoa kahta muuten samanlaista sanaa erottava piirre (esim. mato-matto). Esimerkiksi englannin kielessä kestolla ei ole yhtä keskeistä roolia. Englanninkielisillä tutkituilla keston erottelun vaikeutta ei olekaan havaittu lukemisvaikeuksien yhteydessä. Espanjan kielessä kestolla on keskeinen merkitys, ja myös espanjankielisillä on havaittu kuulonvaraisen keston erottelun ongelmia lukemisvaikeuksien yhteydessä.Huttunen-Scott käytti pääasiallisena tutkimusmenetelmänä poikkeavuusnegatiivisuudeksi (mismatch negativity, MMN) nimettyä aivosähkökäyrän herätepotentiaalia. Poikkeavuusnegatiivisuus tuotetaan esittämällä poikkeavia ärsykkeitä toistettavien ääniärsykkeiden joukossa. Poikkeavuusnegatiivisuus havaitaan aivojen reagoidessa muutokseen kuulonvaraisessa informaatiossa. Poikkeavuusnegatiivisuuden ohella Huttunen-Scott tutki keston erottelua käyttäytymistason tehtävällä, jossa havaittiin myös vaikeuksia lukemisvaikeuksien yhteydessä. Lisäksi poikkeavuusnegatiivisuuden arvojen ja käyttäytymistason mittarin välillä oli merkitseviä yhteyksiä. fi
dc.language.iso eng
dc.publisher University of Jyväskylä
dc.relation.ispartofseries Jyväskylä studies in education, psychology and social research;366.
dc.relation.isversionof ISBN 978-951-39-3628-0
dc.subject.other mismatch negativity
dc.subject.other MMN
dc.title Auditory duration discrimination in children with reading disorder, attention deficit or both
dc.type Diss. fi
dc.identifier.urn URN:ISBN:978-951-39-3658-7
dc.subject.ysa kuulo
dc.subject.ysa lukihäiriö
dc.subject.ysa tarkkaavaisuus
dc.subject.ysa kesto
dc.subject.ysa kuuleminen
dc.subject.ysa fysiologia
dc.subject.kota 515
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Väitöskirja fi
dc.type.ontasot Doctoral dissertation en
dc.contributor.tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Social Sciences en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record