"Tätä peliä ei hävitä" : abduktiivinen tutkimus Halton-konsernin oppimishistoriasta 1968-2006

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Hartikainen, Pertti
dc.date.accessioned 2009-05-12T10:39:43Z
dc.date.available 2009-05-12T10:39:43Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.isbn 978-951-39-3564-1
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3564-1
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/20070
dc.description.abstract The main objective of this case study is to research, interpret and describe the learning history and corporate culture of a family-owned industrial firm that has been highly successful in its operating culture, product development and growth intention. Furthermore, the aim is to find out whether certain difficulties the firm has experienced have had an impact on the continuous and sustainable development, in the light of accumulated learning and knowledge management. In my own research my prior knowledge and intensive monitoring of the object have been of great help when forming the questions and focusing the objectives. The main question in this single case study is: “What kind of a corporate philosophy and culture (“Halton Spirit”) have been characteristic of the industrial family firm being studied? The importance of the main question is emphasized through some sub-questions.Due to the wide subject and numerous perspectives on it, I decided to compose an in-depth longitudinal single case study covering the time between the foundation of Halton in 1968 and the situation in 2006, using the learning history method and abductive argumentation logic. The learning history method is a rather modern approach and method for sharing the experiences and learning within a firm or a corporate team. Halton was found at a time even more challenging than today. The firm is a good example of innovative dynamics, technological and commercial skill and professionalism. The Halton Spirit is characterized by team play, people leadership skills and strong investment in research and development. The backbone behind all this knowledge management has always been hard work and persistent goal orientation: “We won´t lose this game!”The research questions of this case study are being answered and theoretically compared as the leading theme progresses along the abductive research path towards the final conclusions. The Halton phenomenon is monitored in a wider social framework in the discussion. The intention of my work is also to benefit the society by giving an example to the new entrepreneurship starting their business within the next few years. Amending the increasing deficit of Finnish enterprises requires new type of thinking and attitude, more courage and innovativeness, entrepreneurial spirit and strong will power. We will not give up. en
dc.description.abstract Pertti Hartikaisen väitöstutkimuksen kohde Halton Oy perustettiin Salpausselän harjulle Kausalaan 40 vuotta sitten vaikean taloudellisen tilanteen aikana. Yritys on opiksi kelpaava case-esimerkki innovatiivisesta dynaamisuudesta ja teknologisesta sekä liiketoiminnallisesta osaamisesta. Ahnas tiedon kerääminen ja hedelmällinen yhteistyö monien sekä koti- että ulkomaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa on hyödyttänyt niin yhtiötä kuin ilmastointialan yleistä teoreettista tutkimusta maassamme vuodesta 1970 lähtien. Perheyritys Halton Oy on kasvanut elinkaarensa aikana sisäilmastointialan kansainvälisesti johtavaksi konserniksi ja merkittäväksi osaajaksi. Hartikainen pohti tutkimuksessaan, kuinka Halton Oy:n kokonaisvaltainen kasvu ja menestys ovat olleet mahdollisia.Myös suomalainen perheyritys voi kasvaa suureksi ja säilyä globaalista laajentumisestaan huolimatta perustajasuvun omistuksessa ja hallinnassa. Tutkimus painottaa perheyrittäjän kasvuintention suurta merkitystä yhtiön keskeisimpänä kasvutekijänä. - Huippuyritysten globaaliin mestaruussarjaan nouseminen vaatii suomalaisilta yrittäjiltä strategioiden ja visioiden sekä luovan yrityskulttuurin hiomista. Muutos kotimaan maakuntasarjoista kohti kansainvälistä osaamis- ja tietämystasoa on yllättävän suuri, Hartikainen painottaa. Hartikainen näkee Halton Oy:n menestyksen taustalla yrityksen perustamisesta lähtien vaikuttaneen viisaasti valitun toimintakulttuurin. Tämä sisältää muun muassa johdon osaavuuden ja tiedon, tietämyksen hallinnan käyttöönoton 2000-luvulla ja harkitut yritysostot. Maamme koko yrityskannasta noin 80 prosenttia kuuluu perheyrityksiin, jotka työllistävät alueellista ja paikallista työvoimaa. Uusien työpaikkojen luomiseksi tarvitaan tuhansittain uusia kasvuhakuisia ja tuottavia perheyrityksiä, jotka kykenevät työllistämään ihmisiä ja jakamaan kansantaloudelle lisäarvoa. Kasvavat pk-yritykset ovat yhteiskunnalle tärkeitä, sillä ne luovat suurimman osan uusista työpaikoista. Innovatiivisten ja kehityskykyisten yritysten syntyminen useammille työllistäville toimialoille on hyvinvointiyhteiskuntamme säilymisen ehto. Maamme tarvitsee lisää luovaa yrittäjyyspääomaa. - Tarvitaan enemmän perheyrittäjyyden tutkimusta elinkeinoelämämme tukemiseksi. Kehittyneissä kansantalouksissa korostuu yliopistojen merkitys. Hyvin toimiva korkeakoulu ja hyvät palvelut houkuttelevat yrityksiä, joita ilman mikään seutu maassamme ei voi enää menestyä. Pienetkin alueyliopistot voivat vaikuttaa alueensa kehitykseen parhaiten silloin, kun ne kykenevät nousemaan rohkeasti kohti kansainvälistä huippua, Hartikainen sanoo. Väitös pohjautuu learning history -metodiin ja abduktiiviseen päättelyyn. Halton-yhtiöiden sisällä kenttätyönä toteutettu tutkimus on edellyttänyt luottamuksellista kumppanuutta sekä läheistä yhteistyötä haltonlaisten ja tutkijan välillä. Tutkimusformaatti tekee mahdolliseksi syvälle menevien haastattelujen ja havainnointien käytön. fi
dc.language.iso fin
dc.publisher Jyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseries Jyväskylä studies in business and economics;77.
dc.relation.isversionof ISBN 978-951-39-3506-1
dc.subject.other Halton (yhtiö).
dc.title "Tätä peliä ei hävitä" : abduktiivinen tutkimus Halton-konsernin oppimishistoriasta 1968-2006
dc.type Diss. fi
dc.identifier.urn URN:ISBN:978-951-39-3564-1
dc.subject.ysa 1968-2006
dc.subject.ysa yritykset
dc.subject.ysa perheyritykset
dc.subject.ysa yrittäjyys
dc.subject.ysa yrityshistoriikit
dc.subject.kota 512
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Väitöskirja fi
dc.type.ontasot Doctoral dissertation en
dc.contributor.tiedekunta Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu fi
dc.contributor.tiedekunta Jyväskylä University School of Business and Economics en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record