Mentored to feel free : exploring family business next generation members' experiences of non-family mentoring
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in business and economicsTekijät
Päivämäärä
2005Oppiaine
YrittäjyysThe purpose of this study was to create a substantive theory of non-family mentoring that can be applied to the use of family businesses. The experiences of non-family mentoring were explored by using a Grounded Theory approach and the data was gathered through in-depth interviews from seven next generation members (NGM).In this study, the essence of non-family mentoring is discussed from three perspectives of freedom. The feeling of freedom covers the NGMs’ aspirations that coincide with different phases in their preparation. First, freedom to personal mastery reveals the NGM’s aspiration to create own area of applying one’s capability. Due to the effective experience of non-family mentoring, the NGMs are capable of independent self-development. Paradoxically, the ultimate goal of mentorship is that the mentor, as a master, makes him/herself dispensable. Secondly, it is proposed that a business family has an ambivalent influence on the NGM, as both the motive for using non-family mentoring and the source for the creation of personal mastery. Thirdly, mentoring characterises a learning environment where freedom can be exercised. Non-family mentoring facilitates both the personal and professional growth of the NGM by providing the conditions for trustful relationship and a free forum for interaction between a mentor and a mentee. In other words, non-family mentoring appeared, next to parenting, to be a necessary catalyst for the NGM’s inner growth process during the preparation periods. In this study, mentoring is defined as an educational approach. Three goal-orientated types of non-family mentoring, such as career challenging mentoring, 'socialising mentoring’, and ‘neutralising mentoring’ are presented as implications into practice. Mentoring practices in terms of cumulating experience and knowledge are important especially now during the times of retirements processed not only family business successions.
...
Minna Tunkkari-Eskelinen tutki perheyrityksen jatkajien kokemuksia mentoroinnista heidän valmistautuessaan yrityksen johtotehtäviin. Perheyrittäjyydessä mentoroinniksi kutsutaan ajatusta, jossa jatkaja rakentaa tai tunnistaa luottamuksellisen keskusteluyhteyden arvostamansa ja kokeneen luottohenkilön - jonkun muun kuin perheen tai suvun jäsenen - kanssa. Mentorointisuhteessa ei ole kyse pelkästään tietojen ja taitojen omaksumisesta, vaan myös arvojen ja asenteiden muokkautumisesta ja uudistumisesta.- Perheyrityksen jatkajat tavoittelevat vapautta toteuttaa omia näkemyksiään. Tämä on mahdollista vasta kun he kokevat omaavansa tarvittavat ammatilliset valmiudet ja uskallusta asettua edeltäjäpolven eteen. Eräs jatkaja perusteli kasvunsa käännekohtaa sillä, että hän ei aio tehdä omaa ensimmäistä päätöstään vasta valitessaan kukat edeltäjänsä haudalle. Tyypillisesti edeltävän polven jäsenet jäivät seuraamaan yrityksen jatkuvuutta hallituspaikoille. Edeltävä sukupolvi voi edistää yrityksen jatkajan henkistä kasvua antamalla tälle tilaa ja mahdollisuuden toimia sekä oppia myös epäonnistumisista, Tunkkari-Eskelinen esittää.
...
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
951-39-2267-7ISSN Hae Julkaisufoorumista
1457-1986Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3565]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
To enter or not to enter is not the question : a qualitative inquiry into the career experiences of next generation family members
Murphy, Linda (University of Jyväskylä, 2014) -
The father, the son and the refreshed spirit : strategic renewal after family business succession in the context of the textile, clothing, leather and footwear industry
Niemi, Liisa (University of Jyväskylä, 2005)This study describes the strategic renewal of family business after succession in the textile, clothing, leather and footwear industry (T/C) in light of three examples. Family firms often have an individual approach to ... -
Perheyrittäjyyden arjen kulttuuri : kolmen sukupolven sahatoimintaa
Törmäkangas, Raili (Jyväskylän yliopisto, 2005)This study focuses on the entrepreneurial longevity of a family business by observing an old sawmill. The activities within the firm are influenced by the change in the Finnish Society during the 20th century and the decline ... -
Internationalization of a high-tech SME in the context of family business : company X
Kähönen, Petra (2022)Perheyrityksillä on tärkeä rooli maailmantaloudessa. Niiden vahvuuksia ovat sekä pitkän tähtäimen suunnitelmallisuus että pitkäjänteinen päätöksenteko. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia perheyrityksen kansainvälistymiseen ... -
The multiple case analysis of board interlock development and strategies in Finnish family businesses
Zeng, Zihao (2023)Tässä pro gradu -työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka koostui systemaattisesta katsauksesta ja usean tapauksen analyysistä. Ensinnäkin tutkimuksessa tehtiin systemaattinen katsaus, jossa tarkasteltiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.