Show simple item record

dc.contributor.authorFetula, Heidi
dc.date.accessioned2009-01-14T11:10:07Z
dc.date.available2009-01-14T11:10:07Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/19383
dc.description.abstract Englanninkielisissä maissa, kuten muuallakin maailmassa, yhteiskuntaluokkaerot tulevat esiin puheessa. Englantilaiset ovat erityisen herkkiä tällaisille eroille. Tässä tutkielmassa selvitetään, kuinka luokkaerot ovat havaittavissa Willy Russellin Educating Rita näytelmän dialogin sanastossa, ja hypoteesina on, että myös näytelmän tekstissä luokkaerot ovat selvästi havaittavissa pelkästään sanaston ja rekisterin perusteella. Sosiolingvistiikan alalla on vahvistettu, että yksittäisenkin sanan tai sen ääntämyksellä voi päätellä mihin luokkaan puhuja kuuluu. On myös löydetty sanoja, jotka ovat ainoastaan tietyn luokan käytössä. On myös havaittavissa, että viime vuosikymmenten aikana luokkajaon perusteet Englannissa ovat muuttuneet, eikä ammatilla ole enää yhtä suurta merkitystä kuin sillä perinteisesti on ollut. Puhe vaikuttaa siis entistä enemmän puhujan yhteiskuntaluokan määrittämisessä. Tätä tutkielmaa varten keräsin näytelmästä sanapareja, joiden toinen sana on yleiskielinen ja toinen puhekielinen. Poimin myös joitain esimerkkejä hahmojen käyttämästä kielestä yleensä, ja tilanteita, joissa ilmenee kommunikaatiovaikeuksia johtuen murteiden erilaisuudesta. Tuloksena oli, että vaikka tarinan edetessä lainauksia hahmolta toiselle tapahtuukin, keskiluokkainen henkilö käytti kuitenkin selvästi enemmän yleiskielisiä muotoja. Aineiston verrattainen suppeus oli toisaalta ongelma, koska tietyt sanat esiintyivät näytelmässä niin harvoin, että niistä oli vaikea tehdä johtopäätöksiä, tai sattuman takia tulokset olivat epäloogisia. Toisaalta suppealla aineistolla oli hyvä aloittaa, ja selvittää metodin toimivuus mahdollisia myöhempiä tutkimuksia varten.      en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherplaysen
dc.subject.otherWilly Russellen
dc.subject.othersocial classen
dc.subject.othersociolinguisticsen
dc.titleA Sociolinguistic Analysis of Educating Rita
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-200812226016
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record