Adoption of mobile banking in Finland
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in business and economicsTekijät
Päivämäärä
2003Oppiaine
MarkkinointiBanking is an area in which technology has had a fundamental impact on the everyday lives of consumers. This article-based dissertation examines an innovation in the financial services industry, namely mobile banking services. It seeks to determine and explain the factors affecting the adoption of mobile banking services, thus the perspective taken by the dissertation is one that focuses on consumer behaviour patterns. In order to arrive at a theoretical model, it draws on traditional theories of innovation diffusion and adoption, and also on the literature relating to electronic banking and technology-based services. The model was tested with an empirical study. This aimed at conceptualising various factors and modelling the relationships between variables in the mobile banking adoption framework. Methodologically, the dissertation takes a descriptive approach to the phenomenon under study. The data in the empirical study were collected by means of a questionnaire mailed to banking customers (1253 responses received). The results indicated that certain attributes of mobile banking innovation drive usage or explain consumer behaviour, in particular relative advantage, compatibility, communication and trialability. By contrast, the investigation of complexity and risk of using mobile banking yielded no support as being barriers to adoption. The technology perceptions and certain demographical variables of the customers have a significant impact on the adoption behaviour. It is possible to arrive at a profile of a typical mobile banking user. Contrary to the assumptions of adoption theory, Internet banking does not emerge as a related service product. Overall, the dissertation goes some way beyond merely modelling consumer behaviour in the mobile banking context or questioning some aspects of adoption theory; it also presents insights that could be useful to banking practitioners
...
Mari Suoranta tutkii väitöskirjassaan mobiilin päätelaitteen eli matkapuhelimen ja kämmenmikron välityksellä käytettäviä pankkipalveluita, mobiilipankkipalveluita. Kansainvälisesti mobiilipankkipalveluiden käyttäjämäärät ovat olleet vielä vähäisiä, mutta Suomessa näillä palveluilla on jo omat käyttäjäryhmänsä. Mobiilipankkipalvelut tarjoavat yhä useammille kanavan pankkiasiointiin.Suoranta havaitsi, että mobiilia palvelukanavaa käyttävä henkilö on naimisissa oleva mies tai nainen, 25 – 34 -vuotias, keskiasteen koulutuksen omaava, keskituloinen ja työskentelee työntekijänä palvelusektorilla. Tämä tulos poikkeaa aikaisemmista tutkimuksista, joiden mukaisesti innovaatioiden, ja erityisesti mobiilipalveluiden, omaksujat ovat olleet korkeasti koulutettuja, suhteellisen suurituloisia ja usein toimihenkilöitä tai johtavassa asemassa olevia.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
951-39-1654-5ISSN Hae Julkaisufoorumista
1457-1986Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3577]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Electronic banking in Finland : consumer beliefs, attitudes, intentions and behaviors
Karjaluoto, Heikki (University of Jyväskylä, 2002)This study focuses on developing a theoretical model with a practicaljustification within the field of electronic banking. We ground our discussion on the framework of consumer behavior and electronic banking by linking ... -
Dependability aspects in the development and provision of location-based services
Katasonov, Artem (University of Jyväskylä, 2006)Mobiiliverkkokaupalle on ennustettu suurta tulevaisuutta. Paikkaperusteisia palveluja pidetään yhtenä mobiiliverkkokaupan lupaavimpana alueena. Kyseessä ovat sellaiset lisäarvopalvelut matkapuhelinten käyttäjille, jotka ... -
The role of age and life course stage in digital consumption
Kuoppamäki, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2018)Digital technologies are an inherent part of consumer environments today. This dissertation investigates older adults’ usage of digital technologies by focusing on the role of age and life course stage in digital ... -
Customers' Perceived Risk and Trust in Using Mobile Money Services : an Empirical Study of Ghana
Abdul-Hamid, Ibn Kailan; Shaikh, Aijaz A.; Boateng, Henry; Hinson, Robert E. (IGI Global, 2019)Although mobile money (MM) has been explored in the existing literature, the roles of trust and risk in MM use have received little attention from researchers. Furthermore, many of the existing studies have treated these ... -
Examining the antecedents and consequences of perceived value : a case study of mobile banking application usage in the Kingdom of Saudi Arabia
Alamoudi, Hawazen O.; Alharthi, Majed D.; Shaikh, Aijaz A.; Haddoud, Mohamed Yacine (Inderscience Publishers, 2022)Recent advancements in information, communications, and mobile technologies have revolutionized banking and payment services as well as consumer behavior. This study examines the continuous usage experience of mobile ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.