Monikielisyyden ja yhdenvertaisen osallistumisen tukeminen varhaisessa englannin opetuksessa opettajien kokemana
Lahti, L., Mård-Miettinen, K., & Pitkänen-Huhta, A. (2024). Monikielisyyden ja yhdenvertaisen osallistumisen tukeminen varhaisessa englannin opetuksessa opettajien kokemana. In M. Ruohotie-Lyhty, A. Huhta, J. Moate, K. Mård-Miettinen, H. Pirhonen, & O.-P. Salo (Eds.), Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa (pp. 100-124). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 18. https://doi.org/10.30660/afinla.143657
Julkaistu sarjassa
AFinLA-teemaToimittajat
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2024
2025:7
One of the aims of early language learning is to guarantee equal access to language learning for all children and to develop their plurilingualism. Studies on multilingual practices in early foreign language learning and teaching are, however, scarce. This study fills this gap by examining Finnish teachers’ experiences of the possibilities and obstacles for the development of pupils’ plurilingual repertoire and equal participation in the teaching of English starting in the first grade. The data comprised 550 teacher responses to a questionnaire on the practices of early language learning. Qualitative thematic analysis of the data revealed that teachers saw as supportive factors positive attitude towards language learning, children’s courage to interaction, development of linguistic and cultural awareness, teacher’s bilingual practices, and peer support. Problems in the skills of one’s first language and the school language and in teaching arrangements were seen as challenges. • Oppilaiden positiivisuus, rohkeus, kieli- ja kulttuuritietoisuus ja kaksikieliset käytänteet koetaan yhdenvertaista osallistumista edistäviksi.
• Esteenä nähdään pääasiassa puutteet äidinkielen ja koulun opetuskielen osaamisessa.
• Yksikielisyyden normi korostuu käsityksissä: kielet nähdään erillisinä, ja niitä voi oppia vain peräkkäin.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-80-9Konferenssi
Linguapeda-konferenssiKuuluu julkaisuun
Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessaISSN Hae Julkaisufoorumista
2814-6298Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/issue/view/11662Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244730244
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Akatemiahanke, SALisätietoja rahoituksesta
Tässä artikkelissa käytetty aineisto on kerätty varhennetun A1-kielen seurantatutkimuksessa, jonka on rahoittanut Opetushallitus (https://www.jyu.fi/fi/hankkeet/varhennetun-kielenopetuksen-seurantatutkimus). Suomen Akatemia 363257 (MultiELL, Monilukutaito varhaista kieltenopetusta uudistamassa)Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Englanti ja muut kielet peruskoulussa : millaisin eväin toiselle asteelle?
Mäntylä, Katja (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023) -
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ... -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
Kohti kielellisen moninaisuuden huomioimista vieraiden kielten opetuksessa
Harju-Autti, Raisa; Lahti, Laura; Luodonpää-Manni, Milla; Roiha, Anssi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)AFinLAn syyssymposiumissa 2023 järjestimme kieltenopetuksen kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden kysymyksiin keskittyvän temaattisen työpajan. Työpajan tavoitteena oli tarkastella, miten kieltenopetuksessa pystyttäisiin ... -
Varhaisessa CLIL-opetuksessa olevien oppilaiden käsityksiä kielitaidosta ja vieraan kielen käytöstä
Roiha, Anssi; Mäntylä, Katja; Dufva, Hannele (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Tässä artikkelissa paneudutaan varhain alkaneessa CLIL-opetuksessa opiskelleiden oppilaiden käsityksiin kielitaidosta. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat (N=41) opiskelivat englannin- ja ranskankielisessä CLIL-opetuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.