dc.contributor.advisor | Saastamoinen, Anna | |
dc.contributor.advisor | Siitonen, Valtteri | |
dc.contributor.author | Pähkinärinne, Julia | |
dc.date.accessioned | 2024-12-30T07:28:53Z | |
dc.date.available | 2024-12-30T07:28:53Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99211 | |
dc.description.abstract | Käytettävyys on verkkosivujen keskeinen ominaisuus, joka helpottaa käyttäjän työskentelyä ja tekee käyttäjästä tehokkaamman. Käytettävyyden kehittämiseksi tulee tuntea käyttäjä ja käyttäjän tarpeet perusteellisesti, jotta voidaan luoda käyttäjää palvelevia ratkaisuja. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia oppimisympäristö Peda.netin etusivun käytettävyyttä ja hyödyntää hiljattain esitettyä porrastettua DSR-mallia (eDSR) apuna käytettävyyden parantamisen suunnittelussa. Design science research (DSR) pyrkii löytämään vastauksia ongelmiin monivaiheisen prosessin avulla, jonka tavoitteena on sovittaa yhteen teknologia ja ihmisten tarpeet. eDSR-malli jakaa pitkän DSR-prosessin itsenäisiin helpommin käsiteltäviin portaisiin. Mallia hyödynnettiin projektissa, jonka tavoitteena oli Peda.netin etusivun uudistus. Hyödyntämällä eDSR:lle määriteltyjä validaatiotekniikoita, projekti toteutettiin kolme kuukautta kestäneen ajanjakson aikana, johon sisältyi käyttäjätutkimuksen tekeminen Peda.netin käyttäjien käytöksen tutkimiseksi. Projektissa hyödynnettiin eDSRmallin kahta ensimmäistä porrasta ja niiden avulla saatiin tietoa Peda.netin etusivun käytettävyyden tasosta, luotiin eDSR-mallin mukaisesti kuvaus ongelmasta ja määritellyt tavoitteet Peda.netin etusivun käytettävyyden parantamiseksi, sekä kehitettiin ratkaisuehdotus, joka pyrkii vastaamaan sekä Peda.netin että sen käyttäjien tarpeisiin. | fi |
dc.description.abstract | Usability is a key feature of websites that makes using the website easier and more efficient. To improve usability, it is important to know the user and their needs thoroughly to be able to create solutions that support the user. The aim of this study was to study the usability of the front page of Peda.net and to utilize the newly proposed echeloned DSR (eDSR) model as a tool for planning how to improve usability. Design science research (DSR) aims to find solutions to problems through a multiple-step process with the purpose of fitting together technology and human needs and preferences. The eDSR model separates the long DSR process into independent echelons. This model was applied to a project that focused on redesigning the front page of Peda.net. Using the validation techniques defined for eDSR, the project was carried out over a three-month period that included conducting a user survey to study the behavior of users on the front page of Peda.net. The project utilized the first two echelons of the eDSR model and through them information was gathered about the level of usability of Peda.net's front page, a validated problem statement and validated design objectives were defined in accordance with the eDSR model to improve the usability of the Peda.net homepage, and a solution proposal that seeks to meet the needs of both Peda.net and its users was created. | en |
dc.format.extent | 47 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | design science research | |
dc.subject.other | suunnittelututkimus | |
dc.subject.other | Peda.net | |
dc.title | eDSR-malli oppimisympäristön etusivun uudistuksessa : case: Peda.net | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202412308016 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | käytettävyys | |
dc.subject.yso | WWW-sivut | |