Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAhola, Sari
dc.contributor.authorHonko, Mari
dc.contributor.authorHuhta, Ari
dc.contributor.editorLeblay, Tarja
dc.contributor.editorAhola, Sari
dc.date.accessioned2024-12-20T10:19:24Z
dc.date.available2024-12-20T10:19:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationAhola, S., Honko, M., & Huhta, A. (2024). Yleisiin kielitutkintoihin liittyvä tutkimus. In T. Leblay, & S. Ahola (Eds.), <i>Yleiset kielitutkinnot 30 vuotta</i> (pp. 72-90). Opetushallitus. Raportit ja selvitykset, 2024: 8. <a href="https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/yleiset-kielitutkinnot-30-vuotta" target="_blank">https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/yleiset-kielitutkinnot-30-vuotta</a>
dc.identifier.otherCONVID_244620481
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99177
dc.description.abstractKielitaitoa arvioitaessa testiarvioinnissa testattavan taidosta kerätään järjestelmällisesti tietoa, jonka perusteella hänen senhetkisestä kielitaidostaan tehdään päätelmiä. Tällainen järjestelmällinen tiedonkeruu suoritetaan yleensä standardoitujen menetelmien avulla. Näillä pyritään siihen, että testaus tapahtuu testikerroista riippumatta samankaltaisissa olosuhteissa ja samanlaisten tehtävien avulla ja että arviointiperusteina ovat ennalta määritellyt sekä riittävällä tarkkuudella taitoa kuvaavat kriteerit. Standardoinnilla tavoitellaan testitulosten objektiivisuutta, luotettavuutta ja yleisesti arvioinnin laadukkuutta. Tutkimuksen laadun (validius, reliabiliteetti) tutkiminen onkin yksi tyypillisimmistä arviointiin liittyvistä tutkimuskohteista. (Esim. Huhta & Takala 1999.) Laadukkaaseen kielitaidon arviointiin kuuluu, että arviointia suunnitellaan etukäteen ja ohjeistetaan arvioinnin aikana mutta sitä myös tarkastellaan kriittisesti arvioinnin jälkeen. Tällä tavoin voidaan varmistaa, että arviointi on toteutunut aiotulla tavalla eikä siihen ole vaikuttanut arvioinnin ulkopuolisia seikkoja, kuten arvioijaan tai osallistujien taustaan tai persoonaan liittyviä tekijöitä. Näiden tekijöiden havaitsemiseen tarvitaan tutkimusta. Lisäksi tutkimusta tarvitaan arviointijärjestelmää uudistettaessa, esimerkiksi kun halutaan muuttaa arviointikriteereitä, uudistaa tehtävätyyppejä tai ottaa tutkinto tai kielitesti käyttöön uudessa ympäristössä. Tutkimus- ja kehittämistyön erottaminen toisistaan onkin usein vaikeaa, koska ne tavallisesti limittyvät toinen toisiinsa. Yleisten kielitutkintojen tutkinnot perustuvat yhteiseen teoreettiseen viitekehykseen, eivät esimerkiksi tietyn kurssin tai opintomäärän sisältöihin. YKIn tutkintojen teoreettisen taustan muodostavat kielitaidon arvioinnin teoreettiset mallinnukset (pääasiassa Canale & Swain 1980 ja Bachman & Palmer 1996) ja eurooppalaisen viitekehyksen toiminnalliset kuvaukset kielitaidosta ja kielitaidon osa-alueista (Euroopan neuvosto 2020, 2003). Viitekehyksellä on merkitystä, sillä sen kautta rakentuva käsitys kielitaidosta vaikuttaa myös siihen, millaista kielitaitoa tutkinnoissa testataan ja miten tämä käytännössä toteutetaan. YKIssä keskeistä koko testausprosessissa on varmistaa, että kielen toiminnallisuus ja viestinnällisyys sekä viitekehyksen käsitys kielitaidon jatkuvasta kehittymisestä toteutuvat tutkinnoissa. Tutkintoja ohjaavan kielitaitokäsityksen seuraaminen on edellä mainittujen tutkimuskohteiden lisäksi myös yksi keskeisistä tutkimuskohteista YKIssä, jotta voidaan varmistaa viitekehysten noudattaminen testauksen eri vaiheissa.fi
dc.format.extent153
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherOpetushallitus
dc.relation.ispartofYleiset kielitutkinnot 30 vuotta
dc.relation.ispartofseriesRaportit ja selvitykset
dc.relation.urihttps://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/yleiset-kielitutkinnot-30-vuotta
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherYleiset kielitutkinnot (YKI)
dc.titleYleisiin kielitutkintoihin liittyvä tutkimus
dc.typebook part
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202412207981
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-952-13-6967-4
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange72-90
dc.relation.issn1798-8918
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Opetushallitus
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbookPart
dc.relation.grantnumber315581
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysokielitutkinnot
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysokielikokeet
dc.subject.ysotutkintojärjestelmät
dc.subject.ysosoveltava kielitiede
dc.subject.ysolaatu
dc.subject.ysostandardointi
dc.subject.ysokriteerit
dc.subject.ysokielentutkimus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12998
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21607
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12838
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14827
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5029
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17298
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7607
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21012
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramAcademy Project, AoFen
jyx.fundingprogramAkatemiahanke, SAfi
jyx.fundinginformationSuomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa Rikkinäistä suomea – Aksenttien arviointi yhteiskunnallisena portinvartijana (2018–2024)
dc.type.okmD2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright