Yritysarkkitehtuurin hyödyt ja hyötyjen realisoituminen verkkoyhtiössä
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia hyötyjä yritysarkkitehtuurista on verkkoyhtiöissä, miten hyödyt realisoituvat ja miten yritysarkkitehtuurin hyötyjä voidaan mitata. Minkälaisia hyötyjä yritysarkkitehtuurista on eri sidosryhmille ja miten sidosryhmät ovat sitoutuneet yritysarkkitehtuurityöhön. Tutkimuksen tarkoituksena on tarjota kohdeorganisaatiolle kehitysideoita yritysarkkitehtuurin hyötyjen realisoimiseen ja yritysarkkitehtuurin kehittämiseen. Tutkimuksen teoriatausta toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksessa vertailtiin erilaisia hyötyjen realisoitumista selittäviä malleja ja valittiin niistä tutkimukseen parhaiten sopiva. Mallia laajennettiin kahdella tutkimuksella, toinen sidosryhmien sitoutumisesta ja toinen arkkitehtuurituotosten roolista hyötyjen realisoitumisessa. Mallin laajennukset syventävä hyötyjen realisoitumista selittävää mallia, vastaamaan paremmin tutkimusongelmaan. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin haastattelututkimuksina pohjoismaisissa verkkoyhtiöissä, suomalaisessa sähköyhtiössä ja kohdeorganisaatiossa. Haastateltavat olivat yritysarkkitehteja tai tiivisti yritysarkkitehtuurin kanssa työskenteleviä sidosryhmiä, haastatteluja oli yhteensä 12 kappaletta. Haastatteluaineistoa analysoitiin teoreettisen mallin pohjalta ja samalla testattiin mallin toimivuus käytännössä. Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että yritysarkkitehtuurista on hyötyä sekä operatiivisella, että strategisella tasolla ja hyödyt ovat organisaationlaajuisia. Yritysarkkitehtuurin hyödyt realisoituvat yritysarkkitehtuurin päivittäisestä tekemisestä eli menetelmistä, työkaluista, mallintamisesta ja sidosryhmien osallistumisesta, sekä yritysarkkitehtuurituotosten hyödyntämisestä. Yritysarkkitehtuurin hyödyt vaihtelevat sidosryhmittäin ja sidosryhmien sitoutuminen arkkitehtuurityöhön on erittäin tärkeää hyötyjen realisoitumisen kannalta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Asiakkuudenhallinta ja sen hyödyt sekä haasteet palveluyrityksissä
Okker, Timo (2015)Asiakkuudenhallinta hyödyttää yrityksen liiketoimintaa useilla eri tavoilla. Jatkuvasti kasvavan palvelusektorin yrityksille se luo paljon lisäarvoa asiakas-suhteiden hallinnan ja kehittämisen muodossa. Tässä kandidaatin ... -
Scrumin hyödyt ja haasteet tuotteen omistajan ja kehitystiimin näkökulmasta
Hämäläinen, Johanna (2012)Hämäläinen, Johanna Scrum projektinhallintamenetelmänä: hyödyt ja haasteet tuotteen omistajan ja kehitystiimin näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 32 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: ... -
Mikropalveluarkkitehtuurin hyödyt ja haitat : mikropalveluilla toteutetun tietokantapohjaisen rajapintapalvelun vertailu monoliittiseen toteutukseen
Pennanen, Jari (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään kirjallisuuskartoituksen keinoin mikropalveluarkkitehtuurin hyötyjä ja haittoja verrattuna monoliittiseen ohjelmistoon. Tarkastelussa on tietokantapohjaiset rajapintapalvelut, kuten ... -
Hajautetun versiohallinnan hyödyt ja käytännöt
Hänninen, Tero (2011)Tämä tutkielma käsittelee hajautetun versiohallinnan hyötyjä keskitettyyn verrattuna sekä hajautetun versiohallinnan käytäntöjä ja työnkulkuja. -
Vihreän IT:n tarjoamat hyödyt julkishallinnon organisaatioille
Honkanen, Taina (2015)Vihreä IT on noussut merkittäväksi huomionaiheeksi yrityksissä ja organisaatioissa. Informaatioteknologia on merkittävässä asemassa sekä tuottamassa ympäristöhaittoja että mukana niiden ehkäisyssä. Tämä tutkielma on tehty ...