"Opinko lukemaan ja saanko uusia kavereita?" : koulusiirtymään liittyvät uskomukset ja tunteet esiopetuksessa olevien lasten kertomina ja piirtäminä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetusta käyvien lasten koulusiirtymään liittyviä tunteita ja uskomuksia. Siirtymävaiheet ovat merkityksellisiä ihmiselämän kausia, joissa on sekä uusia mahdollisuuksia että haasteita, joihin tarvitaan usein toisten tukea. Lasten tunteiden ja uskomusten tarkastelun päämääränä on ymmärtää ja tukea lapsia tärkeässä koulusiirtymässä lapsilähtöisen tutkimuksen keinoin. Laadullinen tapaustutkimus toteutettiin yhdessä esiopetusryhmässä 2020-luvun alussa. Aineisto kerättiin avoimilla yksilöhaastatteluilla, joiden yhteydessä lasten oli myös mahdollista tuoda esille tunteitaan ja uskomuksiaan piirtämällä. Analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulokset osoittavat, että lapset ilmaisivat koulusiirtymiin liittyviä uskomuksiaan usein hyvin erilaisten ja ristiriitaisten tunteiden kautta, jotka vaihtelivat ilosta ja ylpeydestä epävarmuuteen ja ahdistukseen. Lasten vastauksissa korostui erityisesti ystävien merkitys. Kouluun ja koululaisena olemiseen lapset liittivät myös uuteen identiteettiin liittyviä materiaalisia ja omaan osaamiseen kuuluvia seikkoja. Tuomalla esille lasten oman kokemusmaailman ja siihen liittyvät monenlaiset uskomukset ja tunteet tämä tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa kasvatusalan ammattilaisille ja perheille, joiden tehtävä on ymmärtää ja tukea lapsia tässä tärkeässä elämänvaiheessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu
Pehkonen, Anni (2018)Tutkielma on osa Päivittäisyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) tutkimusprojektia, jonka tavoitteena on selvittää lasten arkeen kuuluvia tunteita, päivittäisiä toimintoja ja sosiaalisia suhteita ... -
Iloiset ja virkeät, kiukkuiset ja väsyneet – lapset esiopetuksessa
Jokinen, Kimmo (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuksessa
Paajala, Emmi (2015)Paajala, Emmi. Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuk-sessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatus-tieteiden laitos. 64 sivua. Tutkimuksessa selvitettiin lastenkirjallisuuden ... -
Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
Keckman, Anne-Marie (2023)Tässä erityispedagogiikan pro gradu – tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaa erään suuren kaupungin esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: 1) millaisia positiivisen ...