Religious monoglossia/heteroglossia and discourses of women leadership in Pakistani higher education
Lashari, A., & Shah, W. A. (2024). Religious monoglossia/heteroglossia and discourses of women leadership in Pakistani higher education. Educational Management Administration and Leadership, Early online. https://doi.org/10.1177/17411432241293244
Julkaistu sarjassa
Educational Management Administration and LeadershipPäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s) 2024.
A growing body of literature reveals how women in higher education are either excluded from leadership roles or face challenges when they take such responsibilities. The role of religion in Muslim societies is vital to understand Muslim women's sense of “self” and their academic leadership roles and engagement in social and political activities. This study uses Bakhtin's writings as well as a feminist perspective in Islam to unpack how religious discourses shape and construe Muslim women's leadership roles in a public university in Pakistan. Data in this study was drawn from two sources: (a) semi-structured interviews with women academic leaders and academics and (b) focus group discussions with postgraduate students. Findings suggest that discourse around women's leadership in higher education in Pakistan is influenced by a male-centric religious monoglossia characterized by discourses on the hijab, masculinist religious epistemologies, and male-centric divine imagery. In addition, the study points to heteroglossic de-centering of the religious monoglossia by suggesting heteroglossic fluidity in Pakistani religious ethics that favors women's roles as leaders in higher education. A heteroglossic fluidity is characterized by how Islam is viewed as a national project, interpreted along sectarian and gendered lines, and often misused to discourage women from assuming leadership roles.
...
Julkaisija
SAGE PublicationsISSN Hae Julkaisufoorumista
1741-1432Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243965628
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
The authors received no financial support for the research, authorship, and/or publication of this article.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Talous feministisen kritiikin keskiössä
Husu, Hanna-Mari (Westermarck-seura, 2020) -
Sukupuolten tasa-arvo ei ulotu kaikkialle urheilupolitiikassa
Ryba, Tatiana V.; Joronen, Elina; Lehtonen, Kati (Liikuntatieteellinen seura, 2023)Sukupuolen välinen tasa-arvo on peruarvo Suomessa. Mutta mikä on todellinen tasa-arvotilanne? Miten poliittisen ilmapiirin muutos on vaikuttanut keskusteluun? -
Abstrakti, muodollinen ja vanhentunut tasa-arvo? : diskursiivinen tulkinta liikuntajärjestöjen tasa-arvopuheesta
Isosomppi, Saara; Itkonen, Hannu; Salmikangas, Anna-Katriina (Liikuntatieteellinen seura, 2019)Viimeaikaista liikuntapoliittista ja -tieteellistä keskustelua on käyty siitä, millainen on liikunnan ja urheilun sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tila. Yhtenä sytykkeenä on toiminut vuonna 2015 päivitetty ... -
"Be the best version of yourself!" : representations of women, femininity and exercise in Glamour and Brigitte
Partanen, Sanna (2018)Naistenlehtien täydellisyyttä hipovat feminiinisyyden representaatiot ja niiden mahdolliset vaikutukset naisten itsekäsitykseen ovat olleet tutkimuksen kohteena jo muutamia vuosikymmeniä. Yleisimmin tutkimuksen kohteena ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.