Early Mathematical Teaching — From Theoretical Modelling to Teachers’ Pedagogical Awareness in Early Childhood Education
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tuottaa teoreettinen kokonaisvaltainen malli varhaisten matemaattisten taitojen kehittymisestä ja lisätä tietoa näiden taitojen opetuksesta sekä opetuksen laajentamismahdollisuuksista suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Ensimmäisenä tavoitteena oli koota ajantasainen tieto varhaisten matemaattisten taitojen kokonaisvaltaisesta kehityksestä laadullisen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Lisäksi tavoitteena oli ymmärtää varhaiskasvatuksen opettajilta kerätyn määrällisen verkkokyselyn (N = 206) avulla, miten varhaisten matemaattisten taitojen opettaminen 3–7-vuotiaille vastaa matemaattisten taitojen kehitystä. Toisena tavoitteena oli ymmärtää määrällisen verkkokyselyn (N = 206) sekä laadullisen haastattelun ja määrällisen alku- ja seurantakyselyn avulla (N = 7), millainen merkitys opettajien pedagogisella tietoisuudella ja heidän osallistumisellaan matematiikan täydennyskoulutuksiin on varhaisen matematiikan opetuksessa. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen perusteella havaittiin kolme varhaisten matemaattisten taitojen kategoriaa, joiden välillä oli kaksi- ja monisuuntaisia yhteyksiä: 1) numeeriset taidot, 2) avaruudellisen ajattelun taidot ja 3) matemaattiset ajattelu- ja päättelytaidot. Näistä muodostui kokonaisvaltainen malli varhaisten matemaattisten taitojen kehittymisestä. Varhaisten matemaattisten taitojen opetus vastasi osittain tutkimusperustaista ymmärrystä taitojen tyypillisestä kehityksestä. Opettajien tulisi kuitenkin ymmärtää paremmin avaruudellisen ajattelun taitojen sekä matemaattisten ajattelu- ja päättelytaitojen kehitys. Pedagoginen tietoisuus heijastui matemaattisten taitojen opetukseen ja opetuskäytänteisiin. Matematiikan täydennyskoulutuksiin osallistuminen vahvisti matemaattisten taitojen opetuksen useutta. Tämän tutkimuksen yhteydessä toteutettu täydennyskoulutus sai aikaan uusia opetuskäytänteitä laajentaen pedagogista tietoisuutta kokonaisvaltaisesta varhaisen matematiikan opetuksesta. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että opettajien perustutkinto- ja täydennyskoulutuksissa tulisi huomioida varhaisten matemaattisten taitojen kokonaisvaltainen kehitys, kokonaisvaltainen ymmärrys varhaisten matemaattisten taitojen oppimisesta erilaisissa päivittäisissä tilanteissa ja leikissä sekä itsereflektioon pohjaavat käytänteet.
Avainsanat: pedagoginen tietoisuus, täydennyskoulutus, varhaisten matemaattisten taitojen kehitys, varhaisten matemaattisten taitojen opetus
...
The purpose of this study was to develop a theoretical model of the holistic development of early mathematical skills, as well as to provide knowledge of the teaching of these skills and how teaching could be enhanced to foster children’s mathematical learning in early childhood education and care and pre-primary education. The first aim was to summarise research-based knowledge of the holistic development of early mathematical skills through a qualitative systematic review, and to investigate how teaching them corresponds to the development of these skills by using quantitative web survey data from teachers working with 3- to 7-year-old children (N = 206). The second aim was to understand how pedagogical awareness and participation in mathematics professional development (PD) programmes translate to mathematical teaching by utilising the quantitative web survey data (N = 206), qualitative interview data, and quantitative pre-PD and follow-up PD data (N = 7) collected from teachers. In sum, the study yielded a holistic model of early mathematical skills development. The results revealed three early mathematical skill categories with bi- and multi-directional interlinkages: (1) numerical skills (NS); (2) spatial thinking skills (STS); and (3) mathematical thinking and reasoning skills (MTRS). Teaching them corresponded partially to research-based understanding of early mathematical skills development, but the study revealed a need for a better comprehension of the development of STS and MTRS. Pedagogical awareness contributed to teaching NS, STS, and MTRS and their appropriate pedagogical practices. Previous participation in mathematics PD programmes was related to a higher frequency of teaching NS, STS, and MTRS. The PD programme carried out in this study revealed new pedagogical practices through enhanced pedagogical awareness of holistic early mathematical teaching. Pre- and in-service teacher education programmes would benefit from applying a holistic understanding of early mathematical skills development, a comprehension of early mathematical learning occurring in different daily situations, and self-reflective practices.
Keywords: development of early mathematical skills, pedagogical awareness, professional development programme, teaching early mathematical skills
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-952-86-0395-5ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Parviainen, P. (2019). The Development of Early Mathematical Skills : A Theoretical Framework for a Holistic Model. Journal of Early Childhood Education Research, 8(1), 162-191. Full text
- Artikkeli II: Parviainen, P., Eklund, K., Koivula, M., Liinamaa, T., & Rutanen, N. (2023). Teaching Early Mathematical Skills to 3- to 7-Year-Old Children : Differences Related to Mathematical Skill Category, Children’s Age Group and Teachers’ Characteristics. International Journal of Science and Mathematics Education, 21, 1961-1983. DOI: 10.1007/s10763-022-10341-y
- Artikkeli III: Parviainen, P., Eklund, K., Koivula, M., Liinamaa, T., & Rutanen, N. (2024). Enhancing Teachers’ Pedagogical Awareness of Teaching Early Mathematical Skills : A Mixed Methods Study of Tailored Professional Development Program. Early Education and Development. DOI: 10.1080/10409289.2024.2336661
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [870]
- Väitöskirjat [3599]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The quality of an expert teacher’sand a student teacher’s pedagogical interactionsin early childhood education and care examined through theCLASS lens
Koivula, Merja; Salminen, Jenni; Rautamies, Erja; Rutanen, Niina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)High-quality interactions between teachers and children in early childhood education and care (ECEC) are at theheart of supporting children’s development, well-being, andlearning. Theaim of the study ... -
Enhancing Teachers’ Pedagogical Awareness of Teaching Early Mathematical Skills : A Mixed Methods Study of Tailored Professional Development Program
Parviainen, Piia; Eklund, Kenneth; Koivula, Merja; Liinamaa, Tarja; Rutanen, Niina (Routledge, 2024)The purpose of this mixed methods study was to explore changes in pedagogical awareness of teaching early mathematical skills among teachers in early childhood education (N =7) when participating in a tailored professional ... -
Teachers’ Pedagogical Competence in Finnish Early Childhood Education : A Narrative Literature Review
Ranta, Samuli; Kangas, Jonna; Harju-Luukkainen, Heidi; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Neitola, Marita; Kinos, Jarmo; Sajaniemi, Nina; Kuusisto, Arniika (MDPI AG, 2023)Finnish early childhood education (ECE) is defined in education policies and research as an activity with an emphasis on pedagogy as a holistic and Nordic model of education. Pedagogical competence can be viewed as a special ... -
Teachers’ pedagogical leadership in early childhood education
Fonsén, Elina; Szecsi, Tunde; Kupila, Päivi; Liinamaa, Tarja; Halpern, Clarisse; Repo, Marika (Routledge, 2023)Background Although the contexts, structures and administrations of early childhood education (ECE) may differ internationally, effective pedagogical leadership remains an essential component in supporting young children’s ... -
Early Childhood Education and Care Teachers’ Gaze Behavior Across Pedagogical Episodes in Toddler Groups in Finland
Isotalo, Susanna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Lämsä, Joni; Rutanen, Niina (Springer, 2024)Teacher–child interaction is central in pedagogical activities in early childhood education and care (ECEC). In these activities, teachers’ visual gaze is a valuable tool for communication, but this has received little ...