Lean startup digitaalisen rekrytointipalvelun kehityksessä - Suunnittelutieteellinen tutkimus ohjelmistokehityksen tukena
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Uusien digitaalisten palveluiden kehitykseen ja julkaisuun liittyy paljon tutkittuja tietojärjestelmätieteen lainalaisuuksia, mutta myös runsaasti epävarmuustekijöitä. Erityisesti niin kutsutussa startup maailmassa pyritään useasti luomaan uusia palveluita osittain tai täysin uusille markkinoille. Kun markkinoille luodaan jotain entuudestaan tuntematonta, ei teknologian vastaanotosta tai koetusta arvosta voida saada tietoa ilman aitojen käyttäjien tutkittua mielipidettä. Ohjelmistokehityksen tekniikoissa on tähän ongelmaan kohdistettuja ratkaisuja esimerkiksi Lean Startup lähestymistavassa. Tämän tutkielman artefaktin kehityksessä käytettyä Lean Startup menetelmää tuettiin tutkielman suunnittelutieteellisellä tutkimuksella. Tutkielmassa tutkittiin digitaalisen palvelun ensimmäisen kehitysversion vastaanottoa palvelun potentiaalisessa kohdemarkkinassa. Kehitettävä digitaalinen palvelu suuntautui Suomen rekrytoinnin ja työnvälityksen markkinoille. Palvelun tarkoituksena on helpottaa ja nopeuttaa tilapäisen nopean aikataulun avuntarpeen toteutumista, turvallisesti ja vaivattomasti. Tutkimuksen haastattelut toteutettiin kohdistetulla postitse toimitetulla haastattelukutsulla. Vastauksista etsittiin tietoa palvelun mahdollisista menestystekijöistä ja syitä, miksi palvelun julkaisu voisi olla haasteellista tai epäonnistua. Tutkimustyön aikana toteutettiin myös runsaasti taustatutkimusta, joka osaltaan tuki palvelun kehitystä. Syitä siihen, miksi vastaavanlaiset palvelut ovat epäonnistuneet julkaisussaan ei edelleenkään tunneta riittävästi. Tämän tutkimuksen mukaan julkaistava palvelu olisi useiden toimialojen satunnaisille toimeksiannoille vaihtoehto nykyisen toimintamallin tilalle. Tutkimuksen tuloksena luotiin joukko ehdotuksia sovelluskehityksen tueksi kyselytutkimuksen vastausten pohjalta tehtyjen havaintojen avulla. Sitä, tuottaako kehityksen alla oleva digitaalinen palvelu riittävästi arvoa kohdemarkkinassa ollakseen kannattavaa liiketoimintaa on kuitenkin mahdotonta arvioida luotettavasti ilman tutkimukseen ja Lean Startup kehitysmetodiin kuuluvaa seuraavaa iteraatiota.
...
The development and launch of new digital services involve numerous established principles from information systems sciences, but also multiple uncertainties. Especially in the startup world, there is often a goal to create new services to partially or entirely new markets. When introducing and offering something completely new to the market, information of the reception and perceived value of the technology cannot be obtained without the opinions of actual users. Software development techniques offer various solutions to this problem, such as the Lean approach. This study employed a design science research approach to support the Lean Startup method development of a digital service artifact. The research studied the reception of the initial version of the digital service in its potential target market on the Finnish recruitment and job placement sector. The service aims to facilitate and expedite the fulfillment of temporary and urgent staffing needs safely and effortlessly. Through interviews that were conducted via targeted postal study invitations, the study brought insights about potential success factors of the service and gave insight about why its launch might be challenging or unsuccessful. Additionally, extensive background research was conducted throughout the study to support service and software development. Despite this, the reasons behind the failure of similar services in their launch phase remain unclear. According to this study, the service to be launched could be an alternative to current operating models in various industries. The study generated a set of suggestions to support digital service development based on the observations derived from the research findings. Assessing whether the under-development digital service will generate sufficient value in the target market to be profitable business is impossible to reliably evaluate without the next phase of the design research method used.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Onnistuneen digitaalisen markkinoinnin viitekehys : case: Kirjakaari Oy
Juppi, Katri; Kallioinen, Janina (2019)Digitaalinen markkinointi (Digital Marketing) on universaali aihe, joka kehittyy jatkuvasti. Tästä syystä se myös pysyy organisaatioita kiinnostavana aiheena. Aiheen kiinnostavuutta lisää myös se, että digitaalisen ... -
Kokonaisarkkitehtuuri digitaalisen transformaation tukena
Salonen, Oliver (2024)Digitaalinen transformaatio on pitkä ja monimutkainen prosessi, jonka takia monet organisaatiot epäonnistuvat transformaatiossaan. Digitaalisessa transformaatiossa organisaatiot hyödyntävät digitaalisia teknologioita ... -
Grafiikkaprosessorien käyttö digitaalisen musiikintuotannon tukena
Liikka, Niko (2023)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on tarkastella ja arvioida graafiikkaprosessorien käyttömahdollisuuksia osana nykyaikaista digitaalista musiikkituotantoa, sekä koota yhteen aiheeseen ... -
Koulutuksen ja tutkimuksen merkitys maakuntien kehityksessä
Neittaanmäki, Pekka (Edistyksellinen tiedeliitto, 2021) -
Työ, oppiminen ja digitalisaatio : tutkimus kehittämistyön tukena
Virtanen, Anne; Harju, Vilhelmiina; Heikkinen, Hannu, L.T.; Pehkonen, Leila; Virolainen, Maarit; Tynjälä, Päivi (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2019)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.