Suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistaminen
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän artikkelimuotoisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää,
millaisena opettajat kokevat suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden
lukemisvaikeuksien tunnistamisen. Toteutimme tutkimuksen laadullisia
menetelmiä käyttäen. Tavoitteenamme oli tutkia, millaisia haasteita opettajat
kokevat, ja toisaalta millaisia keinoja heillä on suomea toisena kielenä puhuvien oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamiseen. Aineisto on kerätty puolistrukturoitujen haastatteluiden muodossa. Toteutimme haastattelut kevään 2024 aikana, ja niihin osallistui luokanopettaja, vieraan kielen opettaja, suomen kielen opettajia sekä erityisopettajia eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto koostui yhteensä kuuden opettajan haastattelusta.
Käytimme aineiston analysointiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja
luokittelimme opettajien kokemukset suomea toisena kielenä puhuvien
oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisen haasteisiin sekä keinoihin.
Tutkimuksen tuloksena havaitsimme, että opettajat kokevat laajoja haasteita S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamiseen liittyen. Toisaalta
tutkimustuloksena voimme pitää myös haastateltavien opettajien nimeämiä
keinoja S2-oppijoiden lukemisvaikeuksien tunnistamisessa. Tutkimuksen
keskeisenä johtopäätöksenä näyttäytyi monialaiset haasteet S2-oppijoiden
lukemisvaikeuksien tunnistamisen ympärillä. Tutkimustulosten perusteella olisi
tarpeen tutkia S2-oppijoiden lukemisvaikeuden tunnistamista eri näkökulmista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Omaa paikkaa etsimässä : edistyneisyys suomea toisena kielenään puhuvien kokemana
Ruuska, Katharina; Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)This article takes up a central question of Kirsti Siitonen’s dissertation – how advancedness in Finnish as a second language can be characterized – and investigates it from the perspective of research terminology as well ... -
Luokanopettajien kokemuksia suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden saamasta yleisestä tuesta yleisopetuksessa
Villanen, Hanna (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on suomea toisena kielenä puhuvien oppilaiden saama yleinen tuki yleisopetuksessa luokanopettajien kokemana. Aihe oli ajankohtainen, sillä maahanmuuttajataustaisten ... -
Matematiikkaa vai suomea? : S2-oppijoiden oma-aloitteiset kysymykset peruskoulun matematiikan oppitunneilla
Lilja, Niina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2014)In recent years, learner-initiated actions have started to attract more and more attention in research on classroom interaction. It has been recognized that by taking the initiative and by actively contributing to the ... -
Venäjää äidinkielenään puhuvien maahanmuuttajien suomen kielen taito yleisten kielitutkintojen valossa
Ahola, Sari; Lammervo, Tiina (Siirtolaisuusinstituutti, 2013)Venäjää äidinkielenään puhuvat ovat suurin maahanmuuttajaryhmä Suomessa. He ovat myös suurin yksittäinen kieliryhmä (40 %) ’Yleisten kielitutkintojen suomen kielen keskitason tutkintoon’ osallistujista. Venäjänkieliset ... -
Statistical analyses of project Broken Finnish (Rikkinäistä suomea)
Ahola, Sari; Halonen, Mia; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija (2023)Rikkinäistä suomea -Akatemia-hankeaineiston R-, facets-, MFRM-analyyseja. Esimerkiksi vuorovaikutuksia seuraavien muuttujien/tekijöiden välillä: arviointikriteerit (yleistaitotasoarvio; yleiskriteeri, sujuvuus, koherenssi, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.