Show simple item record

dc.contributor.authorAlho, Janni
dc.date.accessioned2024-11-05T09:46:21Z
dc.date.available2024-11-05T09:46:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-952-86-0385-6
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98110
dc.description.abstractTämä väitöstutkimus tarkasteli luokanopettajaopiskelijoiden johtajuusosaamisen kehittymistä suomalaiseen opettajankoulutukseen integroidussa opiskeluryhmässä kiinnittyen sosiokulttuuriseen teoriaan ja sosiokonstruktivismiin. Väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta, joista osatutkimukset I ja III tarkastelivat johtajuusosaamisen kehittymistä opiskeluryhmässä ja osatutkimus II laajemmin luokanopettajaopinnoissa. Tutkimukseen osallistui 15 opettajaopiskelijaa sekä 3 opettajankouluttajaa, jotka ohjasivat opiskeluryhmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin fokusryhmissä toteutetuilla teemahaastatteluilla. Aineisto sisälsi lisäksi opiskeluryhmän valintaprosessissa kirjoitetut motivaatiokirjeet sekä teemahaastattelumenetelmällä toteutetut yksilöhaastattelut viideltä opiskelijalta. Aineisto analysoitiin laadullisen ongelmalähtöisen sisällönanalyysin avulla osatutkimuksissa I ja II, joista jälkimmäisessä käytettiin lisäksi tyypittelyä, ja laadullisen sisällönanalyysin avulla osatutkimuksessa III. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskeluryhmä tuki opiskelijoita erityisesti yhteistoiminnallisen johtajuusosaamisen kehittämisessä sekä tietoisuuden vahvistamisessa johtajuuden ulottuvuudesta opettajan työssä ja ammatillisessa kehittymisessä. Opiskelijoiden johtajuuskehittymistä tukivat erityisesti opiskeluryhmän yhteistoiminnallista ja suhdeperustaista johtajuutta tukeva toimintakulttuuri sekä johtajuuteen liittyvät vertaiskeskustelut. Tutkimuksessa tunnistettiin, että opettajankoulutuksessa voisi jatkossa olla syytä vahvistaa tukea opiskelijoiden johtajuusosaamisen kehittymiselle koskien kouluorganisaation ymmärtämistä, tietoiseksi tulemista johtajuuden syvemmistä ulottuvuuksista sekä oman johtajuuskehittymisen tunnistamista. Näihin asioihin liittyvä tuki ja osaamisen kehittyminen oli tämän tutkimuksen mukaan suhteellisen vähäistä. Tässä väitöstutkimuksessa opiskeluryhmä, jossa painotettiin johtajuuskehittymisen näkökulmaa ja jäljiteltiin koulun ammatillisen yhteisön yhteis¬toiminnallista johtamista, näyttäytyi potentiaalisena tuen muotona vahvistaa tulevien opettajien johtajuusosaamista sekä keinona vastata useaan suomalaisen opettaja¬koulutuksen kehittämistarpeeseen johtajuuskehittymisen tukea koskien.fin
dc.description.abstractThe present thesis examined student teachers’ leadership development in initial class teacher education in Finland, focusing specifically on a class teacher education-integrated study group, and applied the socio-cultural theory and social constructivist approach to leadership development. The thesis consists of three sub-studies of which sub-studies I and III examined the student teachers’ leadership development in the study group and sub-study II more broadly in the teacher education programme. The participants of the study consisted of 15 student teachers and 3 teacher educators in the study group. The data were collected using semi-structured focus group interviews. Additionally, data included the motivation letters written in the application process to study groups and semi-structured individual interviews of 5 of the 15 student teacher participants. The data were analysed using qualitative problem-driven content analysis in sub-studies I and II, with sub-study II also including typologisation. In sub-study III, the data were analysed using qualitative content analysis. The results of this study indicated that, in the study group, student teachers developed leadership competencies towards collaborative leadership in their future professional learning communities and their awareness of the leadership aspect in a teacher’s work and professional development. Their leadership development was particularly supported by the study group’s daily action and operational culture that applied collaborative and relational leadership, together with shared and reflective peer discussions on leadership. This study identified as development needs of leadership development support in teacher education that student teachers’ leadership development in understanding a school organisation and becoming aware of the deeper aspects of leadership was relatively limited, and that they faced challenges in fully recognising their leadership development. Overall, the present thesis suggests a study-group-based leadership development support approach, increasing the awareness of teachers as leaders and imitating collaborative leadership among peers in a school’s professional community, as a potential way of enhancing future teachers’ leadership competency and meeting several topical development needs of leadership development support in Finnish teacher education.eng
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.relation.haspart<b>Artikkeli I:</b> Alho, J., Hanhimäki, E., & Eskelä-Haapanen, S. (2023). Finnish Student Teachers’ Perceptions of Their Leadership Development in a Study Group Intervention to Enhance Their Teacher Leadership. <i>Journal of Research on Leadership Education.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1177/19427751231200161"target="_blank">10.1177/19427751231200161</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli II:</b> Alho, J., Hanhimäki, E., & Eskelä-Haapanen, S. (2023). Student Teachers’ Leadership Development in a Finnish Class Teacher Education Program. <i>Journal of Teacher Education and Educators, 12(2), 151-170.</i> <a href="https://dergipark.org.tr/en/pub/jtee/issue/79750/1197231"target="_blank"> Full text</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli III:</b> Alho, J., Hanhimäki, E., & Eskelä-Haapanen, S. (2024). Employing relational leadership in teacher education to enhance student teachers’ leadership competency. <i>Manuscript under review.</i>
dc.rightsIn Copyright
dc.titleStudent teachers’ leadership development in a Finnish class teacher education-integrated study group
dc.typedoctoral thesis
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-952-86-0385-6
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychology
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright