Show simple item record

dc.contributor.advisorKontinen, Tiina
dc.contributor.authorLaiti, Aliisa
dc.date.accessioned2024-10-24T06:41:30Z
dc.date.available2024-10-24T06:41:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97659
dc.description.abstractTiedon jakamisen avulla (Knowledge sharing) voidaan edistää yhteistyötä kansalaisjärjestöissä sekä lisätä tuloksia ja työn vaikuttavuutta. Kansalaisjärjestöissä tuotettu tieto on yksi niiden tärkeimmistä resursseista, ja tehokas tiedon jakaminen tukee kestävää kehitystä monialaisissa konteksteissa. Tässä tutkimuksessa talouskasvatuksella tarkoitetaan taloudellisen osaamisen, talouslukutaidon ja taloudellisen käyttäymisen kehittämistä. Tiedon jakamisesta on kuitenkin vain vähän alakohtaista tutkimustietoa talouskasvatukseen keskittyvissä projekteissa ja niiden verkostoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tiedon jakamista edistäviä käytänteitä ja menetelmiä kouluajan ulkopuolisessa opetuksessa tunisialaisissa kouluissa sekä niiden toimintaa edistäviä ja haastavia tekijöitä. Tutkimuksessa haastateltiin opettajia, opetusalan virkamiehiä ja kansalaisjärjestön työntekijöitä, jotka työskentelivät talouskasvatuksen projektien parissa. Tiedon jakamisen käytänteitä ja menetelmiä tarkasteltiin narratiivien avulla, ja talousosaamiseen keskittyvien projektien edistäviä ja haastavia tekijöitä sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen mukaan yhteisölliset projektit ja paikallisen tiedon hyödyntäminen tukivat opetuksen järjestämistä kouluissa, sekä opetuksen myötä opettajat olivat omaksuneet uusia opetusmenetelmiä. Yhteiset tavoitteet, jaetut arvot ja aktiivinen yhteistyö toimijoiden välillä tukivat tiedon jakamista. Talousopetuksen toteuttamista haastavia tekijöitä olivat opettajien työhön kiinnittyminen, rajalliset resurssit, palkintojen puuttellisuus ja digitaalisten työkalujen hyödyntämisen vähäisyys. Tutkimus vahvistaa käsitystä tiedon jakamisen käytänteistä franchisingtapaa hyödyntävissä kansalaisjärjestöissä.fi
dc.description.abstractIn the context of non-governmental organisations (NGOs), knowledge sharing (KS) is crucial for collaboration and achieving outcomes and impact. NGOs have recognised that the knowledge they create is among their most valuable resources, and effective knowledge sharing is essential for maintaining sustainable development within multi-disciplinary settings. Financial education aims to increase students’ skills, knowledge and behaviour on financial concepts. Although the importance of knowledge sharing methods in NGOs have been recognised, there is still very limited research about the specific methods and mechanisms used in financial education. The thesis aimed to fill a research gap by exploring the knowledge sharing practices and the factors that influenced the implementation process within the financial education network in Tunisia. The study adopts a qualitative research approach, using semi-structured interviews with financial education practitioners' perspectives of teachers, government officials, and NGO employees. Based on the interviews, narratives were constructed on the knowledge sharing methods in identified groups and organised by using content analysis to identify the enabling and hindering factors in the implementation of the programmes. The social and financial education programs had introduced modern teaching approaches to teachers and schools in Tunisia. The results of this study indicated the importance of community projects and applying local knowledge to support the successful implementation of social and financial education in the process. Moreover, shared goals and values in active collaboration within the financial education network supported the overall development of the education sector. The factors that hindered the implementation were lack of engagement, resources, rewards, and lack of ICT platforms. The study contributes to a broader understanding of knowledge sharing in development sector networks collaborating in the education sector. It suggests applying diverse knowledge sharing methods at the local level in social franchising networks.en
dc.format.extent81
dc.language.isoen
dc.subject.otherknowledge sharing
dc.subject.otherfinancial education
dc.titleKnowledge sharing in non-governmental organisations : social and financial education in Tunisia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410246516
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKansainvälinen kehitystyö (maisteriohjelma)fi
dc.contributor.oppiaineMaster's Degree Programme in Development and International Cooperationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi211
dc.subject.ysokansalaisjärjestöt
dc.subject.ysonon-governmental organisations


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record