Show simple item record

dc.contributor.advisorIsokangas, Jyrki
dc.contributor.authorKuuluvainen, Venla
dc.date.accessioned2024-10-08T20:55:47Z
dc.date.available2024-10-08T20:55:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97348
dc.description.abstractAsiakkaat ovat tiedustelutoiminnan keskiössä koska tiedustelutiedon tarkoitus on tukea päätöksentekoa. Asiakassuhteiden toimivuus on tiedustelulle ensiarvoisen tärkeää, jotta tiedustelu voi täyttää tehtävänsä myös epävarman tai joskus asiakkaalle epämiellyttävänkin tiedon käsittelyssä siten, että sen pohjalta voidaan tehdä mahdollisimman valistunut päätös. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin suomalaisten tiedusteluorganisaatioiden, Suojelupoliisin ja Puolustusvoimien sotilastiedustelun, asiakassuhteiden diskursseja organisaatioiden itsensä julkaisemissa dokumenteissa uusien tiedustelulakien voimaantulon jälkeen vuosina 2019-2023. Uudet tiedustelulait ovat asettaneet Suomen tiedustelulle paineen avata toimintaansa yhä laajemmille yleisöille, jolloin se joutuu myös rakentamaan suhdettaan monenlaisiin sidosryhmiin. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia asiakassuhteita dokumenteissa kuvataan, millaisia diskursseja näihin liittyy sekä vertailla siviili- ja sotilastiedustelua asiakasdiskurssien osalta toisiinsa. Tutkielman tulosten mukaan kumpikin tiedusteluorganisaatio esittää asiakkuuden toiminnalleen ensiarvoisen tärkeänä. Suojelupoliisin asiakasdiskursseja ovat asiakaspalvelija-asiakas, kumppani ja muuttuvan maailman asiantuntija-tarvitsija. Sotilastiedustelun diskursseja ovat palvelun myyjä-asiakas, työnhakija-työnantaja, Suomen puolustaja-suomalaiset ja tehtävänsä täyttäjä-hallinto. Johtopäätöksissä pohditaan dokumenttien perusteella siviili- ja sotilastiedustelun osin eri lailla hahmottuvaa asiakkuutta sekä kummankin tiedusteluorganisaation dokumenteissa jäsentymättömäksi jäävää suhdetta mediaan ja kansalaisiin. Lopuksi todetaan tiedustelun asiakassuhteiden olevan olennainen osa kehittyvää suomalaista tiedustelukulttuuria.fi
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn copyright
dc.titleTiedustelun asiakassuhteiden diskurssit
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410086217
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTurvallisuus ja strateginen analyysi -maisteriohjelmafi
dc.contributor.oppiaineMaster's Degree Programme in Security and Strategic Analysisen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In copyright