Tiedustelun asiakassuhteiden diskurssit
Authors
Date
2024Discipline
Turvallisuus ja strateginen analyysi -maisteriohjelmaMaster's Degree Programme in Security and Strategic AnalysisAccess restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Copyright
© The Author(s)
Asiakkaat ovat tiedustelutoiminnan keskiössä koska tiedustelutiedon tarkoitus on tukea päätöksentekoa. Asiakassuhteiden toimivuus on tiedustelulle ensiarvoisen tärkeää, jotta tiedustelu voi täyttää tehtävänsä myös epävarman tai joskus asiakkaalle epämiellyttävänkin tiedon käsittelyssä siten, että sen pohjalta voidaan tehdä mahdollisimman valistunut päätös. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin suomalaisten tiedusteluorganisaatioiden, Suojelupoliisin ja Puolustusvoimien sotilastiedustelun, asiakassuhteiden diskursseja organisaatioiden itsensä julkaisemissa dokumenteissa uusien tiedustelulakien voimaantulon jälkeen vuosina 2019-2023. Uudet tiedustelulait ovat asettaneet Suomen tiedustelulle paineen avata toimintaansa yhä laajemmille yleisöille, jolloin se joutuu myös rakentamaan suhdettaan monenlaisiin sidosryhmiin. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia asiakassuhteita dokumenteissa kuvataan, millaisia diskursseja näihin liittyy sekä vertailla siviili- ja sotilastiedustelua asiakasdiskurssien osalta toisiinsa. Tutkielman tulosten mukaan kumpikin tiedusteluorganisaatio esittää asiakkuuden toiminnalleen ensiarvoisen tärkeänä. Suojelupoliisin asiakasdiskursseja ovat asiakaspalvelija-asiakas, kumppani ja muuttuvan maailman asiantuntija-tarvitsija. Sotilastiedustelun diskursseja ovat palvelun myyjä-asiakas, työnhakija-työnantaja, Suomen puolustaja-suomalaiset ja tehtävänsä täyttäjä-hallinto. Johtopäätöksissä pohditaan dokumenttien perusteella siviili- ja sotilastiedustelun osin eri lailla hahmottuvaa asiakkuutta sekä kummankin tiedusteluorganisaation dokumenteissa jäsentymättömäksi jäävää suhdetta mediaan ja kansalaisiin. Lopuksi todetaan tiedustelun asiakassuhteiden olevan olennainen osa kehittyvää suomalaista tiedustelukulttuuria.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29167]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Avointen lähteiden tiedustelun tarkastelu tiedustelulakien näkökulmasta
Siljoranta, Sami (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä tiedustelulaeissa ja niiden esitöissä sanotaan avointen lähteiden tiedustelusta. Tutkimuksen tarkoituksena on myös kuvata lainsäädännön nykytila tässä kontekstissa. Tutkimuksen t ... -
Tiedustelun maailma : Muuttuva tiedustelu : Tiedusteluanalyysi I -kurssin raportteja
Isokangas, Jyrki (Jyväskylän yliopisto, Informaatioteknologian tiedekunta, 2023) -
Tiedustelun maailma : Tiedusteluanalyysi I -kurssin raportteja
Isokangas, Jyrki; Rantalainen, Marja-Leena (Jyväskylän yliopisto, Informaatioteknologian tiedekunta, 2022) -
Strategisen tiedustelun tukeminen tiedonlouhinnalla : uutisdatasta tiedustelutiedoksi
Niemelä, Tuomas (2021)Strateginen tiedustelu tuottaa tietoa maailmasta ympärillämme kansallisen ja kansainvälisen tason suunnittelun ja päätöksenteon tueksi. Strategisella tasolla tiedustelun kohteita ovat kansainväliset suhteet, konfliktit, ... -
Tiedustelun ohjaus eräässä turvallisuusviranomaisessa
Hannikainen, Eveliina (2023)Rajavartiolaitos on sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden viranomainen, joka tuottaa tiedustelutietoa toimintansa ja päätöksentekonsa tueksi. Rajavartiolaitoksen tiedustelu ei ole tiedustelulainsäädännössä määritettyä siviili- ...