Children’s grief and grieving in institutional early childhood education -research project (HY): Observational and interview data collected in the context of flexibly scheduled early childhood education and care
Lapsen suru ja suremisen kulttuuriset käytännöt institutionaalisessa varhaiskasvatuksessa -tutkimushanke (HY): vuorohoidon kontekstissa kerätty havainnointi- ja haastatteluaineisto
Salonen, Eija. Children’s grief and grieving in institutional early childhood education -research project (HY): Observational and interview data collected in the context of flexibly scheduled early childhood education and care. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/97237
Tekijät
Muut tutkimuksen toteuttamiseen osallistuneet
University of Helsinki; Helsingin yliopisto; (HY), Professor Lasse Lipponen; (HY), University Lecturer Annukka PursiPäivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Access to the dataset is restricted due to personal integrity or best interest of research subjects. You can still contact the author(s) regarding possible use of the material.
Tekijänoikeudet
Salonen, Eija and University of Helsinki
The data were collected in 2021-2023 in the "Children's grief and grieving in institutional early childhood education and care" research project of the University of Helsinki (funded by the Research Council of Finland, 2021-2025), in a sub study and in a grant-funded study (funded by the Finnish Cultural Foundation) exploring children's grief and grieving in the context of flexibly scheduled early childhood education and care (ECEC). The data consist of: 1) observational data concentrating on evening time in an ECEC centre with extended opening ours, 2) observational data concentrating on the starting phase of ECEC in an ECEC centre open 24/7, and 3) observation-based interviews of guardians and early childhood educators.
The data are reused in 2024-2027 in the "Guiding and learning of emotions in everyday activities of flexibly scheduled early childhood education and care" (TUNTEVA) research project of the University of Jyväskylä. The research project is conducted by the postdoctoral researcher Eija Salonen and funded by the JYU.Well profiling area. The University of Helsinki is still the owner and the rights holder of the data. The reuse of the data in the TUNTEVA research project has been confirmed by a contract between the two universities.
...
Aineisto on kerätty vuonna 2021-2023 Helsingin yliopiston tutkimushankkeen "Lasten suru ja suremisen kulttuuriset käytännöt varhaiskasvatuksessa" (rahoitus Suomen Akatemia, 2021-2025) osatutkimuksessa sekä apurahatutkimuksessa (rahoitus Suomen Kulttuurirahasto), jossa tarkasteltiin lasten surua ja suremista varhaiskasvatuksen vuorohoidon kontekstissa. Aineistokokonaisuus sisältää: 1) laajennetun aukiolon päiväkodissa kerättyä, vuorohoidon ilta-aikaa kuvaavaa havainnointiaineistoa, 2) ympärivuorokautisessa päiväkodissa kerättyä, varhaiskasvatuksen aloitusvaihetta kuvaavaa havainnointiaineistoa sekä 3) havainnointeja täydentävää, lasten huoltajilta ja päiväkodin aikuisilta kerättyä haastatteluaineistoa.
Aineistoa käytetään vuonna 2024-2027 JYU.Well-profilointihankkeen rahoittamassa tutkimushankkeessa "Tunteisiin liittyvä ohjaaminen ja oppiminen varhaiskasvatuksen vuorohoidon arjen toiminnassa" (TUNTEVA), jonka vastuullisena tutkijana toimii tutkijatohtori Eija Salonen. Aineiston omistaa ja sen oikeuksienhaltijana toimii edelleen Helsingin yliopisto. Aineiston käytöstä TUNTEVA-tutkimushankkeessa on laadittu Helsingin yliopiston ja Jyväskylän yliopiston välinen sopimus.
...
Julkaisija
University of JyväskyläAsiasanat
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/243165849
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [275]
Rahoittaja(t)
Research Council of Finland; Suomen Kulttuurirahasto; Suomen Akatemia; Finnish Cultural FoundationLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Flexibly Scheduled Early Childhood Education and Care : Finnish Mothers’ and Educators’ Perceptions on Young Children’s Experiences and Child-Responsive Practices
Salonen, Eija; Sevón, Eija; Laakso, Marja-Leena (Springer, 2018)The study explores Finnish mothers' and educators' perceptions on young children's experiences and child-responsive practices related to flexibly-scheduled early childhood education and care (ECEC). Data were gathered ... -
Family and work-related risk factors in children's social–emotional well-being and parent–educator cooperation in flexibly scheduled early childhood education and care
Koivula, Merja; Räikkönen, Eija; Turja, Leena; Poikonen, Pirjo‐Liisa; Laakso, Marja‐Leena (Wiley-Blackwell, 2023)Non-standard work schedules (NSWS) have become typical, but their associations with childcare arrangements and children's well-being are unknown. This study explores how risk factors are associated with the social–emotional ... -
Pedagogy-related tensions in flexibly scheduled early childhood education and care
Peltoperä, Kaisu; Vehkakoski, Tanja; Turja, Leena; Laakso, Marja-Leena (Routledge, 2023)In flexibly scheduled early childhood education and care (ECEC), the timing of care depends on parents’ non-standard working hours. Multiple individual schedules and care times in a child group may cause irregularity in a ... -
Flexibly scheduled early childhood education and care : experiences of Finnish parents and educators
Rönkä, Anna; Turja, Leena; Malinen, Kaisa; Tammelin, Mia; Kekkonen, Marjatta (Routledge, 2019)This study focuses on flexibly scheduled early childhood education and care (ECEC), an institutional childcare service for Finnish families where both parents, or a single parent, work non-standard hours. Although many ... -
Privilege or tragedy? : Educators’ accounts of flexibly scheduled early childhood education and care
Peltoperä, Kaisu; Turja, Leena; Vehkakoski, Tanja; Poikonen, Pirjo-Liisa; Laakso, Marja-Leena (Sage Publications Ltd, 2018)This article explores accounts given by Finnish educators (n=31) on flexibly scheduled early childhood education and care (ECEC) (e.g. childcare provided also during non-standard hours). Previous research has shown this ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.