Show simple item record

dc.contributor.authorWillström, Laura
dc.date.accessioned2024-09-20T09:12:43Z
dc.date.available2024-09-20T09:12:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97121
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa selvitetään kehollisen kielenoppimisen potentiaalia luoda yhteyksiä lukion ruotsin opetuksen ja opiskelijoiden muun elämän välillä. Kehollinen oppiminen ymmärretään tässä tutkielmassa laajasti, jolloin se kattaa paitsi fyysisen liikkeen, myös erilaiset kokonaisvaltaiset kehoon kytkeytyvät kokemukset. Tutkielma toteutettiin tanssia ja ruotsin opetusta yhdistävän Dansa med språk -opintojakson yhteydessä, ja siinä tarkastellaan opintojakson sekä opiskelijoiden muiden, opintojakson ulkopuolisten todellisuuksien välille syntyviä yhteenkietoutumia. Tutkielman teoreettinen viitekehys nojaa uusmaterialistiseen teoriaan, joka nostaa esille erilaisten inhimillisten ja ei-inhimillisten toimijoiden kehollisen ja materiaalisen luonteen, sekä keskittyy toimijoiden välisiin suhteisiin ja yhteenkietoutumiin. Tiedon tuottamisessa sovellettiin postkvalitatiivisen tutkimuksen periaatteita. Tutkimusaineisto koostui oppitunneilla tehdystä osallistuvasta havainnoinnista, opiskelijoiden kurssipäiväkirjoista, sekä opintojakson lopussa nauhoitetuista ryhmäkeskusteluista. Analyysiä varten eri tutkimusaineistoja luettiin rinnakkain. Luennassa nousi esille kolme temaattista suuntaa, joissa opintojakso sekä opiskelijoiden elämä opintojakson ulkopuolella kietoutuivat yhteen. Nämä suunnat olivat menneisyys, samanaikaiset tapahtumat oppituntien ulkopuolella, sekä tulevaisuus. Analyysissä tuotettiin performatiivisen kirjoittamisen avulla tekstejä tilanteista, joissa opintojakso tutkimusmateriaalin perusteella kietoutui opiskelijoiden muistoihin, tulevaisuuden haaveisiin, sekä samanaikaisiin tapahtumiin opintojakson ulkopuolella. Tulosten perusteella yhteenkietoutumia syntyi, kun oppitunneilla läsnäolevat inhimilliset ja ei-inhimilliset toimijat vuorovaikuttivat, ja herättivät opiskelijoissa tunteita ja assosiaatioita. Opiskelijat olivat prosessissa aktiivisia toimijoita: erilaisten performatiivisten tekojen sekä keskinäisen dialogin kautta he sekä tuottivat kietoutumia että ilmaisivat niiden olemassaoloa. Tutkielman tulokset viittaavat siihen, että kehollisen kielenoppimisen kautta on mahdollista tuottaa oppitunneille lukuisia eri toimijoita, holistista läsnäoloa, sekä performatiivisia tekoja, jotka puolestaan voivat tukea yhteyksien syntymistä lukion ruotsinopetuksen ja opiskelijoiden muun elämän välille.fi
dc.format.extent46
dc.language.isosv
dc.subject.otherkehollinen oppiminen
dc.subject.otheruusmaterialismi
dc.subject.otherpostkvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.otherkroppsligt lärande
dc.subject.othersvenska språket
dc.titleKroppsligt språklärande i gymnasiet : om sammanvävningar mellan svenskkursen "Dansa med språk" och elevernas verkligheter utanför kursen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202409205998
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysotanssi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record