Show simple item record

dc.contributor.advisorKääpä, Mari
dc.contributor.authorHytönen, Anna
dc.contributor.authorSomero, Sanni
dc.date.accessioned2024-09-17T06:01:08Z
dc.date.available2024-09-17T06:01:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97077
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin toiminnallista opetusta laaja-alaisten erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen painotus oli siinä, millä tavoilla laaja-alaiset erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta käytännössä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä opettajien tulee ottaa huomioon toiminnallisuuden toteuttamisessa osa-aikaisessa erityisopetuksessa. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja lähestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää laaja-alaisen erityisopettajan tehtävässä toimivaa tai toiminutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja niiden sisältö analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Tutkimuksen keskeinen tulos oli se, että tutkittavat laaja-alaiset opettajat toteuttivat toiminnallista opetusta monipuolisemmin kuin määrittelivät sitä. Heidän toteuttamansa toiminnalliset työtavat olivat pitkälti oppilaan fyysistä ja ajatuksellista aktiivisuutta painottavia. Tutkimuksessa ilmeni myös, että toiminnallisen opetuksen taustalla tulee huomioida osa-aikaisen erityisopetuksen oppilaiden tuen tarpeet sekä luokka- ja kouluympäristö. Tutkittavien nimeämät oppilaiden haasteet toiminnallisen opetuksen toteuttamisessa liittyivät muun muassa toiminnanohjauksen pulmiin. Osa-aikaisen erityisopetuksen koettiin toisaalta mahdollistavan toiminnallisuuden toteuttamista esimerkiksi pienempien ryhmäkokojen puolesta. Tutkittavat kokivat, etteivät koulujen toimintakulttuurit juuri kannusta toiminnallisen opetuksen toteuttamiseen.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofi
dc.subject.othertoiminnallinen opetus
dc.subject.otherlaaja-alainen erityisopettaja
dc.subject.otherosa-aikainen erityisopetus
dc.titleLaaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202409175956
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysotoiminnallisuus
dc.subject.ysotoiminnalliset menetelmät


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record