Pedagoginen suunnitelma kasvattajatiimin ryhmäytymisen tukemisessa
Päivämäärä
2024Tutkielmamme käsittelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden tiimin ryhmäytymisen merkitystä laadukkaan varhaiskasvatustoiminnan toteuttamisen taustatekijänä. Pyrimme selvittämään, kuinka henkilöstölle osoitetuin työvälinein voidaan tukea tiimin ryhmäytymistä varhaiskasvatuksen kontekstissa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Koemme aiheen olevan ajankohtainen varhaiskasvatuksen arjesta käytävän keskustelun tuodessa esiin kiireen, muutokset ja vaihtuvan henkilöstön. Näkemyksemme mukaan toimiva tiimityö voi turvata toiminnan laadun säilymisen arjen muuttuvissa tilanteissa.
Tutkielmamme lähestymistapa on laadullinen eli kvalitatiivinen ja sen analyysi mukailee fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteitä. Tutkielmamme viitekehyksenä toimii Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksen yksiköiden käytössä oleva Pedagoginen suunnitelma (PESU). Keräsimme aineiston keväällä 2024 haastattelemalla kuutta varhaiskasvatuksen opettajaa. Kerätyn aineiston sisällönanalyysissä olemme hyödyntäneet teoriaohjaavaa analyysimenetelmää.
Tuloksista oli pääteltävissä Pedagogisen suunnitelman (PESU) tukevan ryhmäytymistä ja tiimin yhteistyötä aiempien tutkimusten mukaisesti. Aineiston perusteella asiakirjan laajuus, kuitenkin haastoi Pedagogisen suunnitelman (PESU) hyödyntämistä arjessa ja koko tiimin kesken. Lisäksi osallistuneiden opettajien välillä oli todettavissa asiakirjan hyödyntämisen ja sisällön hallinnan välistä eroavaisuutta. Tutkielmamme perusteella johtajan tuki näyttää vaikuttavan, siihen kuinka Pedagogista suunnitelmaa (PESU) hyödynnetään ja kuinka opettajat hallitsevat asiakirjan sisällön.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5387]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Varhaiskasvatuksen merkitys lasten mielenterveyden tukemisessa
Lanu, Sonja; Hiipakka, Krista (2024)Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitettiin lasten mielenterveyden tukemisen keinoja varhaiskasvatuksessa opettajien näkökulmasta sekä lasten mielenterveyden tukemisen haasteita varhaiskasvatuksessa. Aiheen tutkiminen on ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ... -
Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa
Jansson, Salla (2021)Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemukset suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen
Holmas-Lempinen, Johanna (2024)Tässä pro gradu tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia suhteessa varhaiskasvatuslain mukaisen kolmitasoisen tuen toteuttamiseen. Tavoitteena oli selvittää, millaiset asiat vahvistavat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.