Viitotut kielet keskeisenä teemana vuoden 2024 Kielikampusseminaarissa
Sivunen, U., & Szabó, T. P. (2024, 28.06.2024). Viitotut kielet keskeisenä teemana vuoden 2024 Kielikampusseminaarissa. Kielikampuksen blogi. https://kielikampus.jyu.fi/fi/blog/blogikirjoitukset-vuosittain/2024/viitotut-kielet-keskeisena-teemana-vuoden-2024-kielikampusseminaarissa
Published in
Kielikampuksen blogiDate
2024Copyright
© Kirjoittajat 2024
Jyväskylän yliopiston Kielikampus ja FORTHEM-allianssin monikielisyys-lab, eli Multilingualism in School and Higher Education Lab, isännöivät ensimmäistä kertaa Kielikampusseminaaria yhdessä 24.–25. huhtikuuta 2024. Yhteistyön tuloksena Kielikampusseminaarista tuli kaksipäiväinen konferenssimainen tapahtuma, johon ilmoittautui yhteensä 252 osallistujaa. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun seminaari järjestettiin hybridimuodossa: noin puolet ilmoittautuneista merkitsi osallistuvansa etänä ja puolet paikan päällä. Hybridijärjestely mahdollisti sekä esiintyjien että vieraiden osallistumisen vaikka toisesta maasta: ilmoittautuneita kertyi 26:sta maasta ja jokaiselta mantereelta. Seminaarissa oli kolme keynote-puheenvuoroa, seitsemän työpajaa, neljä paneelikeskustelua ja 20 sessioesitystä. Seminaari järjestettiin Jyväskylän yliopiston Ruusupuisto-rakennuksen saleissa, jopa viidessä rinnakkaissessiossa.
Kielikampusseminaarista on julkaistu yleinen blogikirjoitus FORTHEM-allianssin omassa blogissa. Tässä kirjoituksessa keskitytään siihen, miten viitottujen kielten soveltava tutkimus ja niiden käyttö esityksissä ja tulkkauksen kautta teki seminaarista aidosti monikielisen, multimodaalisen ja inklusiivisen tilaisuuden. Tämä aihe on noussut esille osallistujien palautteessa. Monet kirjoittivat, että heidän käsityksensä viitotuista kielistä muuttui olennaisesti seminaarin aikana.
...
Publisher
Jyväskylän yliopisto, KielikampusKeywords
Original source
https://kielikampus.jyu.fi/fi/blog/blogikirjoitukset-vuosittain/2024/viitotut-kielet-keskeisena-teemana-vuoden-2024-kielikampusseminaarissaPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/233296013
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ehdotuksia kieltenopetuksen kehittämiseksi
Heikkola, Leena Maria; Alisaari, Jenni; Harju-Autti, Raisa; Björklund, Mikaela (Suomen kieltenopettajien liitto, 2024)Kielivarannon vahvistamiseen tarvitaan pitkäjänteinen strategia ja laajaa yhteistyötä. -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
Vastuullinen vieraiden kielten opetus herättelee oppijan kieli- ja kulttuuritietoisuutta
Luodonpää-Manni, Milla; Hahl, Kaisa; Lahti, Laura; Mäkipää, Toni (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Artikkelissa tarkastelemme kieli- ja kulttuuritietoisuutta osana vastuullista vieraiden kielten opetusta. Yhteiskunnan moninaistuessa opetussuunnitelman perusteet eri kouluasteilla asettavat opettajien tehtäväksi tukea ... -
Motivoimalla monikieliseksi maailmankansalaiseksi
Kangasvieri, Teija; Huhta, Ari; Kalaja, Paula (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This article reviews one of the key concepts involved in the learning and teaching of Modern Foreign Languages (MFL), namely, motivation. The article attempts to define motivation and other closely related terminology and ... -
Maahanmuuttajat vieraan kielen oppijoina: monikielisen oppilaan kielirepertuaarin tunnistaminen ja hyödyntäminen vieraan kielen oppitunnilla
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2014)Multilingualism and its eQ ect on language learning and teaching have been widely studied from the point of view of + rst languages, but multilingualism as a resource in foreign language learning/teaching has been largely ...