Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSuominen, Anni
dc.date.accessioned2024-08-01T05:16:45Z
dc.date.available2024-08-01T05:16:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96459
dc.description.abstractEnglantia lukuun ottamatta vieraiden kielten opiskelijoiden määrä suomalaisissa lukioissa on viimeisten vuosikymmenten aikana laskenut selvästi. Ylioppilastutkintolautakunnan julkaisemista tilastoista ilmenee, että vuosina 2015-2024 kielten ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden määrä on vähentynyt melkein kaikissa vieraissa kielissä, kun taas englannin kielen suosio on kasvanut. Samaan aikaan viimeisten vuosien aikana on uutisoitu muun muassa siitä, kuinka saksaa taitavia työntekijöitä kaivataan lisää työelämään. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia tekijöitä lukiossa saksaa opiskelevien opiskelijoiden saksan oppimismotivaation taustalla on, sekä millaisia ajatuksia heillä on saksan kielen opiskelusta ja sen tärkeydestä sekä kielten opiskelun tärkeydestä ylipäätään. Tutkimuksen pääkäsitteet ovat motivaatio ja vieraat kielet, joiden kautta tarkastellaan tutkimukseen osallistuneiden motivaatiota ja asenteita saksan kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka kerättiin alkuvuodesta 2024. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kaikkien tutkittavien kohdalla oppimismotivaatio kumpuaa niin sisäisistä kuin ulkoisistakin lähteistä - oppimiseen innostaa henkilökohtainen kiinnostus ja positiivinen suhtautuminen kieliin, mutta myös kielitaidon tuomat mahdolliset instrumentaaliset hyödyt tulevaisuudessa. Saksan kielen opiskelulla huomataan olevan myös yhteys ruotsin ja englannin kieleen.fi
dc.format.extent31
dc.language.isode
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkieltenopiskelu
dc.titleMotivation zum Deutschlernen in der finnischen gymnasialen Oberstufe
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202408015281
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysovieraat kielet
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright