S2- oppimateriaalia hoiva-avustajakoulutuksen OPVA-opintoihin
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän monimuototutkielman keskiössä on oppimateriaalin laatiminen sosiaali- ja terveysalan hoiva-avustajakoulutuksen opiskeluvalmiuksia tukeviin opintoihin (OPVA-opinnot). Materiaali on tarkoitettu maahanmuuttotaustaisten oppijoiden suomen kielen opetukseen. Tarvetta on materiaalille, joka yhdistää am- matillisten sisältöjen asioita vahvistaen samalla suomen kielen osaamista. Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden määrä opinnoissa on kasvanut, ja tutkinnon osien suorittaminen on mahdollista myös matalammalla suomen kielen lähtötasolla. Oppijat tulevat aloittamaan opintojaan hyvin erilaisista lähtökohdista, mutta tavoite on yhteinen. Materiaalin lähtökohtana on vahvistaa niitä taitoja, joita oppijat tarvitse- vat työssäoppimisjaksollaan ja edelleen työllistyessään työvoimapulasta kärsivälle alalle.
Kielenopetus integroituu materiaalissa yhteen ammatillisten vuorovaikutustilanteiden ja tarvittavan sanaston kanssa. Näin lisätään materiaalin merkityksellisyyttä tulevan työn kannalta. Oppimateriaali sisältää opiskeltavia sisältöjä jokapäiväisistä sosiaalisista tilanteista alkaen. Erilaiset kohteliaisuuden asteet ja asiakkaan päivittäinen kohtaaminen ovat tärkeitä työelämän taitoja. Toisena osiona on työtehtävissä tarvittavan sanaston vahvistaminen ja katsaus yleisiin työtehtävissä toistuviin kieliopillisiin rakenteisiin. Työelämä on digitalisoitunut, ja osa tehtävistä onkin laadittu oppilaitoksen oppimisalustalle. Näin vahvistetaan tietoteknistä osaamista ammattialan ja suomen kielen kanssa limittäin.
Tutkielma sijoittuu toisen kielen pedagogiikan alalle. Oppimateriaalin teoreettisena näkökulmana kielenoppimiseen on ekologisuus, joka pohjautuu sosiokulttuuriseen kielenoppimisnäkemykseen. Tehtäviä on mahdollista tehdä yhdessä kokonaisen opetusryhmän kanssa, ja suuri osa tehtävistä on suunniteltu pari- tai pienryhmätyöskentelyyn sopiviksi. Näin vuorovaikutusta ja yhdessä oppimista toteutetaan luontevasti osana materiaalia. Opettaja valitsee ryhmälleen sopivimmat tehtävät oikea- aikaisesti, jotta oppiminen vahvistuu. Oppijoille opetetaan niitä asioita, joita he tulevat tarvitsemaan vuorovaikutuksessa matkalla kohti työelämää. Tavoitteena on oppia sosiaalisesti ja yhdessä. Materiaalissa yhdistyvät reseptiiviset ja produktiiviset taidot, aivan kuten työtehtävien lomassakin tapahtuu. Viestinnän taustana voi olla suullinen tai kirjallinen materiaali. Kieltä opitaan aina vuorovaikutuksessa, ja sitä myös käytetään yhdessä toisten kanssa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Paa trokan jouhet piisalle kintiälle, että saat tämmättyä fiulis tellinkhin : suomen kielen oppimateriaalia S2-oppijoille Kaustisen murteella
Myllymäki, Varpu (2012)Tutkielma on monimuotogradu, joka koostuu S2-oppijoille laaditusta oppimateriaalista ja tutkielmaosasta. Oppimateriaali on laadittu Kaustisen murteella, ja se on tarkoitettu aikuisille S2-oppijoille. Oppimateriaali on ... -
Yritystä uralle! : maahanmuuttajat jatko-opintoihin ja työhön toisen ja korkea-asteen yhteishankkeessa
Jäppinen, Tuula; Nelimarkka, Birgitta; Yli-Tainio, Riitta (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Suomen työmarkkinoille tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän maahanmuuttajia. Toisaalta monien maassa jo asuvien kansainvälisten opiskelijoiden ja muista syistä tänne muuttaneiden voi olla vaikea työllistyä suomen kielen ... -
Maahanmuuttajataustainen oppilas ja natiivioppilas kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa
Lahdelma, Anna-Mária (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, kuinka maahanmuuttajataustainen, suomea toisena kielenä opiskeleva oppilas vuorovaikuttaa natiivioppilaan kanssa kollaboratiivisissa tehtävätilanteissa. Tutkittavina oli kolme yleisopetukseen ... -
Suomi toisena kielenä -oppija ainereaalin kirjoittajana ylioppilaskokeessa
Nissilä, Leena; Reiman, Nina; Vaarala, Heidi; Leontjev, Dmitri (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Artikkeli käsittelee S2-kokelaiden suoriutumista ylioppilaskokeen ainereaalissa (biologiassa ja fysiikassa). Tavoitteena on selvittää, miten opiskelijoiden S2-kokeessa suoriutuminen ennustaa kokelaiden ainereaalin ... -
Maahanmuuttotaustaisten kielenoppijoiden moninaiset kielet ja polut
Mustonen, Sanna; Kronholm, Sirkku; Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)While student diversity is increasing, it is crucial for teachers to be aware of how to recognize the importance and potential of the language background and existing skills that their students bring with them. This article ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.