dc.contributor.advisor | Rossi, Tuomo | |
dc.contributor.author | Liljegren, Topias | |
dc.date.accessioned | 2024-07-03T07:30:49Z | |
dc.date.available | 2024-07-03T07:30:49Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96285 | |
dc.description.abstract | Polunetsintä on keskeinen ongelma tietotekniikassa. Tämä tutkielma vertailee
vanhoja polunetsimisalgoritmeja uudenpiin, kuten Jump Point Searchiin. Se luotiin vuonna
2011 ja se karsii turhia solmuja ja hyppii hyppypisteiden välillä, tehden siitä nopeamman
ja muistitehokkaamman. Polunetsimisalgoritmeilla on monta käyttötarkoitusta, robotiikas-
ta videopeleihin. Tämä tutkielma käy läpi JPS derivatiiveja, joilla on eri käyttötarkoituksia,
sekä miten niitä käytetään. Vaikka JPS on julkaistu yli vuosikymmen sitten, on sen käyttö
jäänyt ilmeisen vähäiseksi, vaikka sen suorituskyky on jopa kymmenkertainen klassisiin me-
netelmiin verrattuna. Tämä tutkielma päättyy reflekioihin potentiaalisista syistä, jotka voivat
vaikuttaa siihen. | fi |
dc.description.abstract | Pathfinding is an ever evolving problem in computer science. This thesis will compare old pathfinding algorithms to newer ones, like the Jump Point Search. It was created in
2011 and it prunes unnecessary nodes and jumps between jump points, making it much faster and memory efficient. Pathfinding algorithms have many use cases, ranging from robotics
to video games. This thesis will talk about some JPS derivatives, which have more versatile
use cases and why one should use them. Despite JPS being out for over a decade, it has no
public show of use anywhere, while outperforming the industry standards up to tenfold. This
thesis ends with reflections on potential reasons contributing to this. | en |
dc.format.extent | 20 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | polunetsintä | |
dc.subject.other | JPS | |
dc.subject.other | polunetsintäalgoritmit | |
dc.title | JPS algoritmin käyttö | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202407035113 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | algoritmit | |