JPS algoritmin käyttö
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Polunetsintä on keskeinen ongelma tietotekniikassa. Tämä tutkielma vertailee
vanhoja polunetsimisalgoritmeja uudenpiin, kuten Jump Point Searchiin. Se luotiin vuonna
2011 ja se karsii turhia solmuja ja hyppii hyppypisteiden välillä, tehden siitä nopeamman
ja muistitehokkaamman. Polunetsimisalgoritmeilla on monta käyttötarkoitusta, robotiikas-
ta videopeleihin. Tämä tutkielma käy läpi JPS derivatiiveja, joilla on eri käyttötarkoituksia,
sekä miten niitä käytetään. Vaikka JPS on julkaistu yli vuosikymmen sitten, on sen käyttö
jäänyt ilmeisen vähäiseksi, vaikka sen suorituskyky on jopa kymmenkertainen klassisiin me-
netelmiin verrattuna. Tämä tutkielma päättyy reflekioihin potentiaalisista syistä, jotka voivat
vaikuttaa siihen. Pathfinding is an ever evolving problem in computer science. This thesis will compare old pathfinding algorithms to newer ones, like the Jump Point Search. It was created in
2011 and it prunes unnecessary nodes and jumps between jump points, making it much faster and memory efficient. Pathfinding algorithms have many use cases, ranging from robotics
to video games. This thesis will talk about some JPS derivatives, which have more versatile
use cases and why one should use them. Despite JPS being out for over a decade, it has no
public show of use anywhere, while outperforming the industry standards up to tenfold. This
thesis ends with reflections on potential reasons contributing to this.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Reitinhakualgoritmien käyttö videopeleissä
Keränen, Emil (2018)Reitinhaku on sekä videopeleissä että tekoälyn ja robotiikan puolella hyvin tuttu ongelma. Sen tutkimiseen on käytetty viime vuosina paljon resursseja lisääntyneen tekoälykiinnostuksen vuoksi. Tässä tutkielmassa keskitytään ... -
Keinotekoisten neuroverkkojen käyttö kombinatoristen optimointiongelmien ratkaisemisessa
Mylläri, Tapio (2018)Keinotekoisia neuroverkkoja voidaan käyttää monenlaisten haastavien ongelmien ratkaisemiseen. Tällaisia ongelmia ovat esimerkiksi kuvantunnistus, äänentunnistus ja tekoälysovellukset monimutkaisempiin peleihin. Tällaisten ... -
Heterogeenisten laskenta-alustojen käyttö kuvien segmentoinnissa
Pitkänen, Timo (2015)Kuvien segmentointi on merkittävä konenäön osa-alue. Nykyisin hete- rogeenisia laskenta-alustoja käytetään yhä kasvavassa määrin konenäössä. Asiasta on jo paljon tutkimusta, mutta tämä tutkimus käsittelee ongelmaa yleisesti ... -
Sulautettujen tietoturvakomponenttien käyttö pilviympäristössä
Kuokkanen, Ville (2021)Sulautetut järjestelmät ovat usein hyvin vähäresurssisia, jonka takia tavallisesti käytettyjä salausmenetelmiä ei ole mielekästä käyttää. Erilliset tietoturvakomponentit mahdollistavat salauksen käytön myös prosessointiteholtaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.