dc.contributor.advisor | Halttunen, Veikko | |
dc.contributor.author | Wallenius, Niclas | |
dc.date.accessioned | 2024-07-01T11:34:32Z | |
dc.date.available | 2024-07-01T11:34:32Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96255 | |
dc.description.abstract | Videopeleihin yhdistetään usein huoli niiden mahdollisista haittavaikutuksista.
Mielenterveysongelmien tunnistamisen ja hoitamisen alalla on tämän vuoksi
noussut uudenlaisia haasteita, sillä monet näistä ongelmista ovat yhteydessä
videopeleihin. Tutkielmani tarkoituksena oli käsitellä tätä yhteyttä, sekä
tarkastella, kuinka mielenterveysongelmat ilmenivät selkeimmissä
pelaajaryhmissä, joilla oletin olevan ominaispiirteitä. Tutkimuksena toimi
kirjallisuuskatsaus, jossa hyödynsin erilaisia tietokantoja ja niistä löytämiäni
artikkeleita ja tutkimuksia, jotka käsittelivät ja selittivät kandidaatintutkielmani
aiheita ja ilmiöitä. Näiden avulla pyrin luomaan kattavan sekä puolueettoman
näkemyksen tutkittavaan aiheeseen, jonka myötä loin omia johtopäätöksiä, sekä
pohdin erilaisia muuttujia, jotka mahdollisesti puuttuvat lähteistä ja jotka tulisi
ottaa huomioon alan tutkimuksissa. Tutkielman toteuttamisen motiivina
toimivat videopelien ja mielenterveysongelmien esiintymisen yhteydessä
piilevät kysymykset, joihin tutkijat eivät vielä ole saaneet kuin pienen määrän
konkreettisia vastauksia. Erilaisia sairauksia, kuten ahdistusta ja masennusta, on
yhdistetty usein videopeleihin, minkä vuoksi omia sairausluokituksiakin on
pyritty kehittämään. Diagnoosikriteerien ja aikaisemmin tuotettujen tutkimusten
kannalta selkein ja yleisin on sairausluokitus ”internet gaming disorder”, minkä
vuoksi tarkastelen sitä myös tutkielmassani. Sairauksien tutkimisen lisäksi
tarkempina tutkimuskysymyksinä toimi ”Kuinka luotettavasti videopelejä
voidaan pitää mielenterveysongelmien aiheuttajana?” sekä ”Kuinka vahvasti
erilaisia mielenterveysongelmia ilmenee videopelien vaikutuksesta?”.
Tutkielmani osoitti videopeleillä olevan selkeitä, vaikkakin hyvinkin henkilöistä
riippuvia vaikutuksia. Vaikutukset ilmenivät tutkimuksen mukaan usein laajasti
ja eri tavoin, sekä niiden alkuperää oli vaikea varmuudella selvittää.
Tutkimuskysymyksiini saamieni vastausten lisäksi selvitin, kuinka
hyödyntämällä erilaisia tietoja ihmisistä, kuten heidän suhteitaan videopeleihin,
voidaan saada luotettavampia yhteyksiä mielenterveysongelmiin sekä selittäviä
tekijöitä, joita hyödyntämällä mielenterveysongelmia voidaan ennakoida sekä
auttaa mielenterveysongelmista kärsiviä. Voitaisiin siis olettaa, että
hyödyntämällä näitä tietoja, olisi mahdollista luoda selkeämpiä kriteerejä
erilaisiin sairausluokituksiin sekä edesauttaa tulevia tutkimuksia. | fi |
dc.description.abstract | As video games become more popular, people are also worried about the
possible side effects of playing them. Because of this, new challenges have risen
in both research and treatment of mental health problems, as many of these
problems are connected to video games. The goal of my research is to evaluate
the correlation between mental health and video games and to evaluate the
functionality of current study methods. I will also discuss possible difficulties in
research and assumptions, as well as aim to prove the scale of the correlation.
The research is a literature review, in which I used various databases for articles
and studies that discussed and explained the topics and phenomena of my
bachelor's thesis. With the help of these, I aimed to create a comprehensive and
unbiased view of the researched topic, with which I created conclusions, as well
as presented various variables that are possibly missing from the sources, and
which should be considered in the studies of the field. The motives for the thesis’
subject are the problems in the connections between video games and mental
health problems, to which researchers have only found limited answers. Various
diseases, such as anxiety and depression, have been linked to video games and
gaming addiction, which is why a disease of its own, "internet Gaming disorder",
was established. The more specific research questions in my thesis were "How
reliably are video games considered to cause mental health problems?" and "How
do different mental health problems manifest with gaming?". My findings
showed that video games have clear effects, albeit depending on the individual.
According to the conclusions, the effects often manifested in different ways, and
it was difficult to ascertain their origin with certainty. In addition to this, my
research concluded that different information about people, such as their
relationship with video games, can help create more reliable connections to
mental health problems. On the other hand, it could be assumed that this
information can also be used to improve disease classifications and future studies. | en |
dc.format.extent | 32 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202407015089 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | mielenterveysongelmat | |
dc.subject.yso | mielenterveys | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |