Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen

Abstract
Videopeleihin yhdistetään usein huoli niiden mahdollisista haittavaikutuksista. Mielenterveysongelmien tunnistamisen ja hoitamisen alalla on tämän vuoksi noussut uudenlaisia haasteita, sillä monet näistä ongelmista ovat yhteydessä videopeleihin. Tutkielmani tarkoituksena oli käsitellä tätä yhteyttä, sekä tarkastella, kuinka mielenterveysongelmat ilmenivät selkeimmissä pelaajaryhmissä, joilla oletin olevan ominaispiirteitä. Tutkimuksena toimi kirjallisuuskatsaus, jossa hyödynsin erilaisia tietokantoja ja niistä löytämiäni artikkeleita ja tutkimuksia, jotka käsittelivät ja selittivät kandidaatintutkielmani aiheita ja ilmiöitä. Näiden avulla pyrin luomaan kattavan sekä puolueettoman näkemyksen tutkittavaan aiheeseen, jonka myötä loin omia johtopäätöksiä, sekä pohdin erilaisia muuttujia, jotka mahdollisesti puuttuvat lähteistä ja jotka tulisi ottaa huomioon alan tutkimuksissa. Tutkielman toteuttamisen motiivina toimivat videopelien ja mielenterveysongelmien esiintymisen yhteydessä piilevät kysymykset, joihin tutkijat eivät vielä ole saaneet kuin pienen määrän konkreettisia vastauksia. Erilaisia sairauksia, kuten ahdistusta ja masennusta, on yhdistetty usein videopeleihin, minkä vuoksi omia sairausluokituksiakin on pyritty kehittämään. Diagnoosikriteerien ja aikaisemmin tuotettujen tutkimusten kannalta selkein ja yleisin on sairausluokitus ”internet gaming disorder”, minkä vuoksi tarkastelen sitä myös tutkielmassani. Sairauksien tutkimisen lisäksi tarkempina tutkimuskysymyksinä toimi ”Kuinka luotettavasti videopelejä voidaan pitää mielenterveysongelmien aiheuttajana?” sekä ”Kuinka vahvasti erilaisia mielenterveysongelmia ilmenee videopelien vaikutuksesta?”. Tutkielmani osoitti videopeleillä olevan selkeitä, vaikkakin hyvinkin henkilöistä riippuvia vaikutuksia. Vaikutukset ilmenivät tutkimuksen mukaan usein laajasti ja eri tavoin, sekä niiden alkuperää oli vaikea varmuudella selvittää. Tutkimuskysymyksiini saamieni vastausten lisäksi selvitin, kuinka hyödyntämällä erilaisia tietoja ihmisistä, kuten heidän suhteitaan videopeleihin, voidaan saada luotettavampia yhteyksiä mielenterveysongelmiin sekä selittäviä tekijöitä, joita hyödyntämällä mielenterveysongelmia voidaan ennakoida sekä auttaa mielenterveysongelmista kärsiviä. Voitaisiin siis olettaa, että hyödyntämällä näitä tietoja, olisi mahdollista luoda selkeämpiä kriteerejä erilaisiin sairausluokituksiin sekä edesauttaa tulevia tutkimuksia.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202407015089Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share