Videopelaamisen yhteys mielenterveyteen
Abstract
Videopeleihin yhdistetään usein huoli niiden mahdollisista haittavaikutuksista.
Mielenterveysongelmien tunnistamisen ja hoitamisen alalla on tämän vuoksi
noussut uudenlaisia haasteita, sillä monet näistä ongelmista ovat yhteydessä
videopeleihin. Tutkielmani tarkoituksena oli käsitellä tätä yhteyttä, sekä
tarkastella, kuinka mielenterveysongelmat ilmenivät selkeimmissä
pelaajaryhmissä, joilla oletin olevan ominaispiirteitä. Tutkimuksena toimi
kirjallisuuskatsaus, jossa hyödynsin erilaisia tietokantoja ja niistä löytämiäni
artikkeleita ja tutkimuksia, jotka käsittelivät ja selittivät kandidaatintutkielmani
aiheita ja ilmiöitä. Näiden avulla pyrin luomaan kattavan sekä puolueettoman
näkemyksen tutkittavaan aiheeseen, jonka myötä loin omia johtopäätöksiä, sekä
pohdin erilaisia muuttujia, jotka mahdollisesti puuttuvat lähteistä ja jotka tulisi
ottaa huomioon alan tutkimuksissa. Tutkielman toteuttamisen motiivina
toimivat videopelien ja mielenterveysongelmien esiintymisen yhteydessä
piilevät kysymykset, joihin tutkijat eivät vielä ole saaneet kuin pienen määrän
konkreettisia vastauksia. Erilaisia sairauksia, kuten ahdistusta ja masennusta, on
yhdistetty usein videopeleihin, minkä vuoksi omia sairausluokituksiakin on
pyritty kehittämään. Diagnoosikriteerien ja aikaisemmin tuotettujen tutkimusten
kannalta selkein ja yleisin on sairausluokitus ”internet gaming disorder”, minkä
vuoksi tarkastelen sitä myös tutkielmassani. Sairauksien tutkimisen lisäksi
tarkempina tutkimuskysymyksinä toimi ”Kuinka luotettavasti videopelejä
voidaan pitää mielenterveysongelmien aiheuttajana?” sekä ”Kuinka vahvasti
erilaisia mielenterveysongelmia ilmenee videopelien vaikutuksesta?”.
Tutkielmani osoitti videopeleillä olevan selkeitä, vaikkakin hyvinkin henkilöistä
riippuvia vaikutuksia. Vaikutukset ilmenivät tutkimuksen mukaan usein laajasti
ja eri tavoin, sekä niiden alkuperää oli vaikea varmuudella selvittää.
Tutkimuskysymyksiini saamieni vastausten lisäksi selvitin, kuinka
hyödyntämällä erilaisia tietoja ihmisistä, kuten heidän suhteitaan videopeleihin,
voidaan saada luotettavampia yhteyksiä mielenterveysongelmiin sekä selittäviä
tekijöitä, joita hyödyntämällä mielenterveysongelmia voidaan ennakoida sekä
auttaa mielenterveysongelmista kärsiviä. Voitaisiin siis olettaa, että
hyödyntämällä näitä tietoja, olisi mahdollista luoda selkeämpiä kriteerejä
erilaisiin sairausluokituksiin sekä edesauttaa tulevia tutkimuksia.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202407015089Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish