Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorWallenius, Niclas
dc.date.accessioned2024-07-01T11:34:32Z
dc.date.available2024-07-01T11:34:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96255
dc.description.abstractVideopeleihin yhdistetään usein huoli niiden mahdollisista haittavaikutuksista. Mielenterveysongelmien tunnistamisen ja hoitamisen alalla on tämän vuoksi noussut uudenlaisia haasteita, sillä monet näistä ongelmista ovat yhteydessä videopeleihin. Tutkielmani tarkoituksena oli käsitellä tätä yhteyttä, sekä tarkastella, kuinka mielenterveysongelmat ilmenivät selkeimmissä pelaajaryhmissä, joilla oletin olevan ominaispiirteitä. Tutkimuksena toimi kirjallisuuskatsaus, jossa hyödynsin erilaisia tietokantoja ja niistä löytämiäni artikkeleita ja tutkimuksia, jotka käsittelivät ja selittivät kandidaatintutkielmani aiheita ja ilmiöitä. Näiden avulla pyrin luomaan kattavan sekä puolueettoman näkemyksen tutkittavaan aiheeseen, jonka myötä loin omia johtopäätöksiä, sekä pohdin erilaisia muuttujia, jotka mahdollisesti puuttuvat lähteistä ja jotka tulisi ottaa huomioon alan tutkimuksissa. Tutkielman toteuttamisen motiivina toimivat videopelien ja mielenterveysongelmien esiintymisen yhteydessä piilevät kysymykset, joihin tutkijat eivät vielä ole saaneet kuin pienen määrän konkreettisia vastauksia. Erilaisia sairauksia, kuten ahdistusta ja masennusta, on yhdistetty usein videopeleihin, minkä vuoksi omia sairausluokituksiakin on pyritty kehittämään. Diagnoosikriteerien ja aikaisemmin tuotettujen tutkimusten kannalta selkein ja yleisin on sairausluokitus ”internet gaming disorder”, minkä vuoksi tarkastelen sitä myös tutkielmassani. Sairauksien tutkimisen lisäksi tarkempina tutkimuskysymyksinä toimi ”Kuinka luotettavasti videopelejä voidaan pitää mielenterveysongelmien aiheuttajana?” sekä ”Kuinka vahvasti erilaisia mielenterveysongelmia ilmenee videopelien vaikutuksesta?”. Tutkielmani osoitti videopeleillä olevan selkeitä, vaikkakin hyvinkin henkilöistä riippuvia vaikutuksia. Vaikutukset ilmenivät tutkimuksen mukaan usein laajasti ja eri tavoin, sekä niiden alkuperää oli vaikea varmuudella selvittää. Tutkimuskysymyksiini saamieni vastausten lisäksi selvitin, kuinka hyödyntämällä erilaisia tietoja ihmisistä, kuten heidän suhteitaan videopeleihin, voidaan saada luotettavampia yhteyksiä mielenterveysongelmiin sekä selittäviä tekijöitä, joita hyödyntämällä mielenterveysongelmia voidaan ennakoida sekä auttaa mielenterveysongelmista kärsiviä. Voitaisiin siis olettaa, että hyödyntämällä näitä tietoja, olisi mahdollista luoda selkeämpiä kriteerejä erilaisiin sairausluokituksiin sekä edesauttaa tulevia tutkimuksia.fi
dc.description.abstractAs video games become more popular, people are also worried about the possible side effects of playing them. Because of this, new challenges have risen in both research and treatment of mental health problems, as many of these problems are connected to video games. The goal of my research is to evaluate the correlation between mental health and video games and to evaluate the functionality of current study methods. I will also discuss possible difficulties in research and assumptions, as well as aim to prove the scale of the correlation. The research is a literature review, in which I used various databases for articles and studies that discussed and explained the topics and phenomena of my bachelor's thesis. With the help of these, I aimed to create a comprehensive and unbiased view of the researched topic, with which I created conclusions, as well as presented various variables that are possibly missing from the sources, and which should be considered in the studies of the field. The motives for the thesis’ subject are the problems in the connections between video games and mental health problems, to which researchers have only found limited answers. Various diseases, such as anxiety and depression, have been linked to video games and gaming addiction, which is why a disease of its own, "internet Gaming disorder", was established. The more specific research questions in my thesis were "How reliably are video games considered to cause mental health problems?" and "How do different mental health problems manifest with gaming?". My findings showed that video games have clear effects, albeit depending on the individual. According to the conclusions, the effects often manifested in different ways, and it was difficult to ascertain their origin with certainty. In addition to this, my research concluded that different information about people, such as their relationship with video games, can help create more reliable connections to mental health problems. On the other hand, it could be assumed that this information can also be used to improve disease classifications and future studies.en
dc.format.extent32
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleVideopelaamisen yhteys mielenterveyteen
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407015089
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysomielenterveysongelmat
dc.subject.ysomielenterveys
dc.subject.ysovideopelit
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright