Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPaakkari, Leena
dc.contributor.authorHollmén, Karoliina
dc.date.accessioned2024-06-27T09:53:18Z
dc.date.available2024-06-27T09:53:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96184
dc.description.abstractSosiaalinen median käyttö on yleistynyt viime vuosina ja käyttäjämäärät kasvavat jatkuvasti. Instagram on neljänneksi suosituin kaikista sosiaalisen verkkosivustoista ja erityisesti nuorten ja nuorten aikuisen suosima. Yli kaksi kolmasosaa Instagramin käyttäjistä on 34-vuotiaita tai nuorempia. Instagramin käytöllä on todettu aiemmissa tutkimuksissa olevan yhteys kehonkuvan heikentymiseen. Henkilöt, joilla on positiivinen kehonkuva ovat fyysisesti ja psyykkisesti terveempiä. Kehonkuva kuvastaa sitä, kuinka yksilö kokee oman fyysisen ulkonäkönsä ja millainen käsitys hänellä on omasta kehostaan. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nuorten aikuisten kokemuksia Instagramin ja kehonkuvan yhteydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä. Teoriaosuudessa tarkastellaan systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla aikaisempia tutkimustuloksia aiheesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin kevään 2023 aikana ja aineisto koostui 18-35- vuotiaiden nuorten aikuisten haastatteluista (N=10). Aineiston analysointi toteutettiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Nuoret aikuiset toivat esille monia kokemuksia liittyen Instagramin ja kehonkuvan yhteyteen. Sisällönanalyysin myötä teemoiksi muodostuivat kulutetun sisällön rajaaminen, kehopositiivisuus, vertailu, ulkonäköpaineet, todellisuuden vääristyminen, tiedostaminen, syömishäiriökäyttäytyminen, kuvanmuokkaus, käyttäjän ikä sekä tykkäykset ja kommentit. Etenkin ulkonäköpaineet ja negatiivinen vertailu muihin käyttäjiin nousivat esiin tutkittavien puheissa. Haitallisilta vaikutuksilta suojaavana tekijänä nähtiin kulutetun sisällön rajaaminen ja tietoisuuden lisääntyminen. Tulokset tukevat systemaattisen kirjallisuuskatsauksen näkemyksiä siitä, että Instagram vaikuttaa monella tavalla nuorten aikuisten kehonkuvaan. Tämän tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa nuorten aikuisten kanssa toimiville tai sosiaalisen median parissa työskenteleville. Tutkimustuloksista voivat hyötyä myös tutkimuksen kohderyhmänä olevat nuoret aikuiset esimerkiksi tietoisuuden ja ymmärryksen lisääntymisen kautta. Tulokset antavat näkökulmia siihen, minkälaisten asioiden huomioiminen Instagramissa voisi olla olennaista nuorten aikuisten positiivisen kehonkuvan turvaamiseksi. Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää mielen terveyden edistämisessä terveydenhuollossa, oppilaitoksissa sekä erilaisten järjestöjen ja hankkeiden avulla.fi
dc.description.abstractThe use of social media has become more common in recent years and the number of users is constantly growing. Instagram is the fourth most popular of all social websites and is especially popular among teenagers and young adults. More than two thirds of Instagram users are 34 years old or younger. The use of Instagram has been found in previous studies to have a connection with the deterioration of body image. People with a positive body image are physically and psychologically healthier. Body image reflects how an individual perceives their own physical appearance and what kind of perception they has of their own body. The purpose of this qualitative study was to find out the perceptions of young adults about the connection between Instagram and body image and the related factors. In the theoretical part, previous research results on the subject are examined with the help of a systematic literature review. The research material was collected during the spring of 2023 and the material consisted of interviews with young adults aged 18-35 (N=10). All material was analyzed by using qualitative content analysis. Young adults highlighted many experiences related to the connection between Instagram and body image. Through the content analysis, the themes became limiting the content consumed, body positivity, comparison, appearance pressure, distortion of reality, awareness, eating disorder behavior, image editing, user age, and likes and comments. In particular, appearance pressures and negative comparisons with other users emerged in the subjects' speeches. Limiting the content consumed and increasing awareness was seen as a protective factor against harmful effects. The results support the views of the systematic literature review that Instagram affects the body image of young adults in many ways. The results of this study provide information for those working with young adults or working with social media. The research results can also benefit the young adults who are the target group of the research, for example through an increase in awareness and understanding. The results give perspectives on what kind of things to consider on Instagram could be essential for securing a positive body image in young adults. It is possible to use research results to promote mental health in health care, educational institutions and with the help of various organizations and projects.en
dc.format.extent58
dc.language.isofi
dc.subject.otherkehonkuva
dc.subject.otherkehotyytyväisyys
dc.subject.otherulkonäköpaineet
dc.titleNuorten aikuisten kokemuksia Instagramin ja kehonkuvan yhteydestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406275027
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysovertailu
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoruumiinkuva
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysonuoret aikuiset


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot