Show simple item record

dc.contributor.advisorFornaciari, Aleksi
dc.contributor.authorSalmi, Emilia
dc.date.accessioned2024-06-26T05:47:33Z
dc.date.available2024-06-26T05:47:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96156
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen keskeisimmistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista. Mahdollisten haasteiden kartoittaminen muodosti aiheeseen uuden näkökulman. Aiemmat tutkimustulokset ovat nimittäin painottuneet ulko-opetuksen hyötyihin ja kiistatta osoittaneetkin ulko-opetuksen kehittävän esimerkiksi oppimistuloksia sekä fyysistä- ja psyykkistä hyvinvointia. Ulko-opetuksella on myös havaittu olevan yhteys myös esimerkiksi opettajan minäkuvan kehittymiseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän perustein ja tutkimus noudatti fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla kevään 2024 aikana ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Kohdejoukko koostui kolmesta Jyväskylän Normaalikoulun luokanopettajasta, joita yhdisti mielenkiinto ulko-opetusta kohtaan. Tutkittavat valittiin lumipallo-otannalla. Tulokset olivat yhdenmukaisia: ulko-opetus koettiin erittäin tärkeäksi pedagogiseksi valinnaksi. Eniten ulko-opetuksen hyödyissä painottuivat elämyksellisyys ja oppilaslähtöisyys. Mitään esitettyjä haasteita ei pidetty suoraan ulko-opetusta estävinä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, ettei ulko-opetuksen positiivisia vaikutuksia voida sivuuttaa, sillä ulko-opetus on tärkeää paitsi oppilaan, myös opettajan itsensä kannalta.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofi
dc.subject.otherulko-opetus
dc.titleLuokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406265000
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluontosuhde
dc.subject.ysomonimuoto-opetus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoympäristökasvatus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record