dc.contributor.advisor | Fornaciari, Aleksi | |
dc.contributor.author | Salmi, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2024-06-26T05:47:33Z | |
dc.date.available | 2024-06-26T05:47:33Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96156 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen keskeisimmistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista. Mahdollisten
haasteiden kartoittaminen muodosti aiheeseen uuden näkökulman. Aiemmat
tutkimustulokset ovat nimittäin painottuneet ulko-opetuksen hyötyihin ja kiistatta osoittaneetkin ulko-opetuksen kehittävän esimerkiksi oppimistuloksia sekä fyysistä- ja psyykkistä hyvinvointia. Ulko-opetuksella on myös havaittu olevan yhteys myös esimerkiksi opettajan minäkuvan kehittymiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän perustein ja tutkimus noudatti fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla kevään 2024 aikana ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Kohdejoukko koostui kolmesta Jyväskylän
Normaalikoulun luokanopettajasta, joita yhdisti mielenkiinto ulko-opetusta
kohtaan. Tutkittavat valittiin lumipallo-otannalla.
Tulokset olivat yhdenmukaisia: ulko-opetus koettiin erittäin tärkeäksi pedagogiseksi valinnaksi. Eniten ulko-opetuksen hyödyissä painottuivat
elämyksellisyys ja oppilaslähtöisyys. Mitään esitettyjä haasteita ei pidetty suoraan ulko-opetusta estävinä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, ettei ulko-opetuksen positiivisia vaikutuksia voida sivuuttaa, sillä ulko-opetus on tärkeää
paitsi oppilaan, myös opettajan itsensä kannalta. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ulko-opetus | |
dc.title | Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406265000 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luontosuhde | |
dc.subject.yso | monimuoto-opetus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | ympäristökasvatus | |