Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorÄkkinen, Tuomo
dc.contributor.advisorHähkiöniemi, Markus
dc.contributor.authorJokiaho, Hanna
dc.contributor.authorMaaranen, Emma
dc.date.accessioned2024-06-25T06:54:51Z
dc.date.available2024-06-25T06:54:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96136
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on antaa informaatiota siitä, millaisia ovat 7.–8.-luokkalaisten yleisimmät virheet geometriassa, ja miten muut oppilaat reagoivat vertaistensa tekemiin virheisiin. Tutkimustulosten on tarkoitus hyödyttää erityisesti opettajia tarjoamalla tietoa oppilaiden geometrian taitotasosta sekä argumentaatiotaidoista. Tässä tutkimuksessa hyödynnetään Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen valmiiksi keräämää DARLING-aineistoa. Aineistossa on videoitu 7.–8.-luokkalaisten yläkoululaisten matematiikan ryhmätyötilanteita. Tähän tutkimukseen valikoitui viisi eri oppitunnin aihetta, joista pienryhmävideoita tuli yhteensä 69 kappaletta. Aineistoa analysoidaan laadullisin tutkimusmenetelmin, ja dialogisuutta tarkastellessa hyödynnetään sovellettua dialogin ulottuvuuksien mallia. Tämän aineiston tutkimustulokset osoittavat, että yli puolet oppilaiden tekemistä virheistä liittyvät termien nimiin ja määritelmiin. Yleisin tapa reagoida virheeseen oli kommentointi, eli tilanteessa ei oteta kantaa virheeseen, vaan se ainoastaan kuitataan joko sanallisesti tai sanattomasti, esimerkiksi nyökkäämällä. Toiseksi yleisin tapa oli kuitenkin haastaminen, eli oppilaat melko rohkeasti uskaltavat osoittaa epäkohtia toisten virheissä. Näyttäisi siltä, että oppilaiden matemaattiseen puheeseen tulisi kiinnittää huomiota. Virheet termeissä liittyi suurelta osin väärän termin käyttämiseen, esimerkiksi pallon sijasta käytetään termiä ympyrä. Myös määritelmien osaamiseen tulee kiinnittää huomiota. Oppilaiden rohkeus ja taidot virheisiin reagoimiseen ja sen haastamiseen ovat jo suhteellisen hyvällä tasolla haastamisen ollessa toiseksi yleisin reagointitapa, mutta siinä on vielä kehitettävää.fi
dc.format.extent105
dc.language.isofi
dc.subject.othervirhekäsitys
dc.title7.–8.-luokkalaisten virheet geometriassa ja virheiden vaikutukset ryhmän väliseen dialogiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406254980
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosMatematiikan ja tilastotieteen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematics and Statisticsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMatematiikan opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Mathematicsen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi4041
dc.subject.ysoargumentointi
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysovirheet
dc.subject.ysodialogi
dc.subject.ysodialogisuus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysogeometria


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot