7.–8.-luokkalaisten virheet geometriassa ja virheiden vaikutukset ryhmän väliseen dialogiin
Päivämäärä
2024Tämän tutkielman tarkoituksena on antaa informaatiota siitä, millaisia ovat 7.–8.-luokkalaisten yleisimmät virheet geometriassa, ja miten muut oppilaat reagoivat vertaistensa tekemiin virheisiin. Tutkimustulosten on tarkoitus hyödyttää erityisesti opettajia tarjoamalla tietoa oppilaiden geometrian taitotasosta sekä argumentaatiotaidoista.
Tässä tutkimuksessa hyödynnetään Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen valmiiksi keräämää DARLING-aineistoa. Aineistossa on videoitu 7.–8.-luokkalaisten yläkoululaisten matematiikan ryhmätyötilanteita. Tähän tutkimukseen valikoitui viisi eri oppitunnin aihetta, joista pienryhmävideoita tuli yhteensä 69 kappaletta. Aineistoa analysoidaan laadullisin tutkimusmenetelmin, ja dialogisuutta tarkastellessa hyödynnetään sovellettua dialogin ulottuvuuksien mallia.
Tämän aineiston tutkimustulokset osoittavat, että yli puolet oppilaiden tekemistä virheistä liittyvät termien nimiin ja määritelmiin. Yleisin tapa reagoida virheeseen oli kommentointi, eli tilanteessa ei oteta kantaa virheeseen, vaan se ainoastaan kuitataan joko sanallisesti tai sanattomasti, esimerkiksi nyökkäämällä. Toiseksi yleisin tapa oli kuitenkin haastaminen, eli oppilaat melko rohkeasti uskaltavat osoittaa epäkohtia toisten virheissä.
Näyttäisi siltä, että oppilaiden matemaattiseen puheeseen tulisi kiinnittää huomiota. Virheet termeissä liittyi suurelta osin väärän termin käyttämiseen, esimerkiksi pallon sijasta käytetään termiä ympyrä. Myös määritelmien osaamiseen tulee kiinnittää huomiota. Oppilaiden rohkeus ja taidot virheisiin reagoimiseen ja sen haastamiseen ovat jo suhteellisen hyvällä tasolla haastamisen ollessa toiseksi yleisin reagointitapa, mutta siinä on vielä kehitettävää.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Dialogien retoriikkaa : retorisen esityksen argumenteista Guido del Giudicen teoksessa Io dirò la verità
Aarnio, Eeva-Riitta (2017)Tässä tutkielmassani tarkastelen dialogimuotoista esitystä, joka jäljittelee klassista dialogia paitsi rakenteensa myös filosofisten aihealueidensa osalta. Keskeisiä käsitteitä tässä työssäni ovat dialogi ja retoriikka, ... -
Three Dimensions of Dialogicity in Dialogic Argumentation
Hähkiöniemi, Markus; Lehesvuori, Sami; Nieminen, Pasi; Hiltunen, Jenna; Jokiranta, Kaisa (Masarykova univerzita, 2019)Three dimensions of dialogicity are emphasised in the literature: dialogic teacher talk, students' dialogic moves and organising for dialogic teaching. In this article, we examine these dimensions and the interplay between ... -
Enhancing Dialogic Argumentation in Mathematics and Science
Lehesvuori, Sami; Hähkiöniemi, Markus; Jokiranta, Kaisa; Nieminen, Pasi; Hiltunen, Jenna; Viiri, Jouni (Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2017)This paper reports on a teacher professional development (PD) programme addressing dialogic argumentation in mathematics and science classrooms. While argumentation skills are becoming more and more important in an ... -
Argumentation in the Context of High School Mathematics : Examining Dialogic Aspects of Argumentation
Hähkiöniemi, Markus (Springer, 2022)In this chapter, I examine argumentation from the perspective of dialogic argumentation that highlights students’ engagement with each other’s ideas in the process of making mathematical claims and providing evidence to ... -
Students' dialogic and justifying moves during dialogic argumentation in mathematics and physics
Hähkiöniemi, Markus; Hiltunen, Jenna; Jokiranta, Kaisa; Kilpelä, Jonathan; Lehesvuori, Sami; Nieminen, Pasi (Elsevier, 2022)In this study, we focus on dialogic argumentation among students in a whole class setting in mathematics and physics in lower secondary school. By drawing on previous studies on the structure of argumentation and dialogic ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.