Nuorten kuluttajien asenteet TikTok-vaikuttajaa kohtaan
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
TikTok on suosittu sovellus kuluttajien keskuudessa ja sitä hyödynnetään paljon vaikuttajamarkkinoinnissa. Alustalta löytääkin runsaasti erilaisia sosiaalisen median vaikuttajia. Aikaisemmissa vaikuttajamarkkinointiin keskittyvissä tutkimuksissa ei ole keskitytty yhtä paljon siihen, kuinka kaupalliset yhteistyöt vaikuttavat kuluttajan asenteisiin vaikuttajia kohtaan. Tämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena olikin selvittää, kuinka TikTok-vaikuttaja voi toteuttaa kaupallisia yhteistöitään niin, että ne vaikuttavat mahdollisimman positiivisesti kuluttajan asenteisiin vaikuttajaa kohtaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen haastateltiin kahdeksaa nuorta kuluttajaa. Haastatellut pitivät TikTokin sisältöä viihdyttävänä. Sovelluksen algoritmi koettiin onnistuneena ja kuluttajat kokivat löytävänsä TikTokista helposti kiinnostavaa sisältöä. Kuluttajat kokivat sovelluksen käytön vaivattomana.
Tutkielman tuloksien mukaan kaupallisissa yhteistöissä TikTok-vaikuttajan tulisi panostaa siihen, että yhteistyöhön valitut brändit sopivat hänen omaan sisältöönsä ja brändiin. Tuloksien mukaan vaikuttajan tulisi tarkastella minkälaisten yritysten tai brändien kanssa toteuttaa kaupallisia yhteistöitään, sillä suositeltavan tuotteen maineella on vaikutusta kuluttajan asenteisiin TikTok-vaikuttajaa kohtaan. Näiden lisäksi kaupallisia yhteistöitä toteutettaessa vaikuttajan tulee tuottaa laadukasta sisältöä. Laadukkaaseen sisältöön kuuluu muun muassa korkea kuvanlaatu, suunniteltu sisältö ja viihdyttävä toteutus. Kaupalliset yhteistyöt tulisi toteuttaa niin, että vaikuttaja näyttäytyy edelleen uskottavalta kuluttajien näkökulmasta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
Oksanen, Tytti (2016)Blogit ovat nykyään olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sillä monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-päätöksen tekemistä. Blogit sisältävät kasvavassa ... -
Nuorten asenteita suomen kieltä kohtaan
Gustafsson, Minna (2005) -
Kuluttajien asenne mobiilimarkkinointia kohtaan
Rantanen, Aki (2015)Mobiililaitteiden sekä erilaisten mobiilipalveluiden määrä ja kysyntä ovat olleet voimakkaassa kasvussa viime vuosien ajan. Myös mobiiliteknologia on kehittynyt suurin harppauksin. Markkinointia mobiililaitteiden välityksellä ... -
Chatbotit sähköisessä kaupankäynnissä : kuluttajien suhtautuminen ja vaikuttavat tekijät
Haikka, Henri (2024)Tekoälyn nopean kehityksen myötä myös chatbotit ovat kehittyneet nopeasti osaksi erilaisia verkkopalveluita. Erityisesti monet verkkokaupat ovat ottaneet asiakaspalvelussa käyttöön chatbotin, joka mahdollistaa ... -
Kuluttajien suhtautuminen mobiililaitteiden tietoturvauhkiin
Kannisto, Leo; Mattila, Petri (2017)Tämä on pro gradu -tutkielma aiheesta ”kuluttajien suhtautuminen mobiililaitteiden tietoturvauhkiin”. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään kuluttajien suhtautumista mobiililaitteidensa tietoturvakysymyksiin – etenkin siihen, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.