Social media influencers’ discourse on steroids : role models or cautionary tales?
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Steroidien käyttö on lisääntynyt runsaasti kehonrakennuksen ulkopuolella ja sosiaalisen median rooli tiedonvälityksessä on korostunut, mikä antaa vaikuttajille merkittävän vaikutusvallan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten fitness-vaikuttajat käsittelevät steroideja. Tutkimus pyrki ymmärtämään steroideihin liittyvien diskurssien vaikutuksia ja tarjoamaan uuden näkökulman terveysviestintään.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla kahdeksaa YouTube-videota, jotka olivat peräisin viideltä fitness-vaikuttajalta. Tutkimuksessa hyödynnettiin diskurssianalyysin ja laadullisen sisällönanalyysin yhdistelmää. Analyysi sisälsi genrepiirteiden sekä ideologisten positioiden tarkastelua aineistosta yleisimmin nousseiden teemojen kontekstissa.
Videoiden sisältö luokiteltiin pääasiallisesti opetukselliseksi. Vaikuttajat opettivat katsojia sekä tieteellisen tiedon että anekdoottien avulla. He rakensivat auktoriteettiaan esittelemällä edistynyttä urheilusaavutuksiaan sekä akateemisia saavutuksiaan. Kohdeyleisö koostui pääasiassa henkilöistä jotka ovat satunnaisesti mukana fitneksessä. Analyysissä havaittiin myös miespainotteisuus, mikä voi johtua sukupuolittuneista käsityksistä fitness-alalla.
Keskeisiksi teemoiksi nousivat ”vastuullisen steroidien käytön ehdot”, ”naturaali vs. tehostettu harjoittelu”, ”steroidien haittavaikutukset” sekä ”steroidien käytön ohjeistus ja eettiset näkökohdat”. Vaikuttajat ilmaisivat vaihtelevia ja toisinaan ristiriitaisia ideologisia kantoja näiden teemojen sisällä. Ennakkoehdot vastuulliselle steroidien käytölle olivat usein subjektiivisia. Luonnollisen vs. tehostetun harjoittelun kehystäminen vaihteli suuresti; jotkut vaikuttajat vähättelivät luonnollisen harjoittelun potentiaalia, kun taas toiset korostivat sitä. Steroidien käytön läpinäkyvyyttä korostettiin voimakkaasti. Steroidit kehystettiin vaarallisiksi, mutta erittäin tehokkaiksi, ja psykologiset sivuvaikutukset mainittiin usein toissijaisina.
Steroideja käsittelevä sisältö YouTubessa saattaa tahattomasti normalisoida ja edistää steroidien käyttöä. Tarvitaan lisää tutkimustietoa katsojien käyttäytymisen ja vaikuttajien viestinnän sekä henkilöbrändin välisten yhteyksien selvittämiseksi. Tämän lisäksi esimerkiksi algoritmien vaikutusta terveysviestintään sosiaalisen median alustoilla tulee tutkia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Role of Social Media Influencers in Public Health Communication : Case COVID-19 Pandemic
Pöyry, Essi; Reinikainen, Hanna; Luoma-Aho, Vilma (Routledge, 2022)During public health crises, public organizations face a variety of strategic communication challenges, and the outbreak of the COVID-19 pandemic in 2020 is an extreme example. In Finland, the Prime Minister’s Office ... -
“This was terrorism.” : multimodal representation of the Capitol Hill invasion on January 6th, 2021, in Tumblr posts
Partanen, Liisa (2023)Donald Trumpin kannattajien tunkeutuminen Yhdysvaltain kongressitaloon tammikuun kuudentena päivänä 2021 herätti runsaasti huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Yksi sosiaalisen median sovelluksista, ... -
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013) -
Policing language in the world of new work : the commodification of workplace communication in organizational consulting
Nissi, Riikka; Hirsto, Heidi (Walter de Gruyter GmbH, 2023)This paper examines how the shift to knowledge and innovation economy has created new sites for the commodification of language and communication in the context of organizational consulting. The data come from a consultant-led ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.