Big data kuluttajien yksityisyyden näkökulmasta
Teknologian kehittyessä mahdollisuudet tiedon keräämiseen, säilömiseen ja käsittelyyn lisääntyvät. Big datalla viitataan määrältään, nopeudeltaan ja vaihtelevuudeltaan suureen dataan, jonka käsittelyyn tarvitaan uudenlaisia keinoja. Markkinoinnissa on jo kauan pyritty tekemään tietoon perustuvia päätöksiä, joiden tulokset ovat mitattavissa. Kuluttajista kerättävä data mahdollistaa kustannustehokkaamman markkinoinnin, mutta sen käsittely herättää kysymyksiä kuluttajien yksityisyyteen liittyen. Tässä tutkimuksessa selvitetään data-analyytikkojen ja digimarkkinoijien ajatuksia big datan markkinointikäytön hyödyistä, haitoista ja haasteista. Tutkimusaineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluilla ja vastauksia analysoitiin aineistopohjaisesti. Tutkimukseen osallistuneet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että tietoisuutta datan keräämisestä ja käsittelystä on lisättävä, jotta potentiaalisia haittoja voidaan minimoida. Myös yritysten on lisättävä osaamistaan, jotta ne voivat varmistaa toimivansa turvallisella ja lain mukaisella tavalla. Osaamisen puute johtaa yritysten epäonnistumiseen lainsäädännön noudattamisessa, eikä viranomaisilla riitä resursseja valvoa kaikkia. Kunhan mahdollisia haittoja saadaan vähennettyä, big datasta on hyötyä sekä yrityksille että kuluttajille.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29612]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Synkät suunnittelumallit yksityisyyden näkökulmasta
Nieminen, Miika (2021)Ihmisten henkilötietojen kerääminen määrittää nykyään pitkälti verkossa toimivien palveluiden toimintaa. Palveluiden käyttäjien tietoja pyritään keräämään käyttämällä synkkiä suunnittelumalleja. Synkät suunnittelumallit ... -
Teknostressin ilmeneminen yksityisyyden näkökulmasta sosiaalisen median sovelluksia käytettäessä
Glad, Annika (2021)Yhä enenevässä määrin ja tiiviimmin ihmisten jokapäiväiseen elämään kuuluvat erilaiset teknologialaitteet, kuten älypuhelimet, tabletit ja tietokoneet erilaisine sovelluksineen ja sisältöineen. Yhden sovelluskokonaisuuden ... -
Miten sosiaalisen median algoritmit vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta
Meri, Juho (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa perehdytään sosiaaliseen mediaan ja sen vaikutukseen kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Näkökulmana ovat algoritmit ja vaikuttajamarkkinointi. Katsauksessa selvitetään, miten suuri vaikutus ... -
Yritysaktivismi Z-sukupolven kuluttajien näkökulmasta
Väänänen, Natalia (2022)Yritysaktivismi on nouseva trendi, jonka monet yritykset sisällyttävät markkinointiinsa. Sen kautta yritykset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ja pyrkivät yleensä saamaan aikaan jonkinlaista muutosta. Yritysten ... -
Kuluttajien henkilökohtaiset arvot markkinoinnin näkökulmasta
Okkonen, Helena (2002)