Kestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä
Muodin luksusbrändit ovat nousseet tunnetuiksi vuosien varrella ylellisillä tuotteillaan ja kokemuksillaan. Viime vuosien aikana kuluttajien keskuudessa on noussut vahvemmin esiin huoli ilmastonmuutoksesta sekä sosiaalisista epäkohdista. Tämä on johtanut siihen, että kuluttajat ovat alkaneet suosimaan kestävämpiä ja vastuullisempia tuotteita tarjoavia muodin luksusbrändejä. Muodin luksusbrändit ovat pyrkineet vastaamaan kuluttajien puolelta kohdistuneeseen paineeseen vastuullisuusviestinnän avulla. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten muodin luksusbrändit viestivät kestävyydestään ja vastuullisuudestaan sekä miten niiden kestävyys- ja vastuullisuustoimenpiteet eroavat toisistaan.
Tutkimuksen aineistona käytettiin seitsemän muodin luksusbrändin vastuullisuusraportteja. Muodin luksusbrändit valittiin tutkimukseen Statistan vuoden 2022 luksusbrändien kestävyyttä arvioivan kuluttajatutkimuksen perusteella. Aineisto rajattiin käsittelemään brändikohtaisia vastuullisuusraportteja, joiden julkaisuajankohta vaihteli vuosien 2020–2022 välillä. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin laadullista sekundääridatan keräystä ja analyysimenetelmänä toimi sisällönanalyysi.
Tutkimus osoitti kestävän kehityksen näkyvän vahvasti muodin luksusbrändien toiminnassa. Jokainen tutkimuksen muodin luksusbrändi oli kehittynyt kestävyyden ja vastuullisuuden saralla viime vuosien aikana. Muodin luksusbrändien vastuullisuustoimissa ja -viestinnässä voitiin havaita niin samankaltaisuuksia kuin eroavaisuuksia. Tulokset osoittivat, että osa tutkittavista muodin luksusbrändeistä toteuttaa toisia brändejä läpinäkyvämpää vastuullisuusviestintää. Tutkimus auttoi ymmärtämään, kuinka muodin luksusbrändit vastaavat kestävyyden ja vastuullisuuteen liittyviin haasteisiin vastuullisuusviestinnällään sekä lisäämään tietoisuutta muodin luksusbrändien roolista kestävän kehityksen edistäjinä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vastuullisuusviestintä matkailuyrityksissä
Alavuotunki, Fanni (2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestintää. Tutkielman tarkoituksen oli analysoida, mitä matkailuyritykset vastuullisuudesta verkkosivuillaan viestivät, miten ... -
Towards sustainable servicescape : tourists’ perspectives of accommodation service attributes
Väisänen, Hanna-Maija; Uusitalo, Outi; Ryynänen, Toni (Elsevier BV, 2023)The study uses content analysis to identify the sustainable attributes in 678 accommodation reviews from Finnish and Russian tourists published on the Tripadvisor website and examines the sustainability perceptions of these ... -
Kokonaiskestävä aluekehittäminen : esimerkkinä Keski-Suomi
Kunnas, Jan; Tupala, Anna-Kaisa; Kortetmäki, Teea; Hytönen, Jonne (Keski-Suomen liitto, 2022) -
Elinvoiman ja elonkirjon puolesta : ekologinen jälleenrakennus kunnissa pandemian jälkeen
Kortetmäki, Teea; Kotiaho, Janne; Hytönen, Jonne; Näyhä, Annukka; Tupala, Anna-Kaisa; Baumeister, Stefan; Käppi, Matleena; Purhonen, Jenna; El Geneidy, Sami; Kuusiaho, Viivi; Silonsaari, Jonne; Matthies, Aila-Leena; Säynäjäkangas, Janne; Ratinen, Ilkka; Veijola, Soile; Mattila, Hanna; Järvensivu, Paavo (Jyväskylän yliopisto, JYU.Wisdom - School of Resource Wisdom, 2020) -
Ecosocial Innovations and Their Capacity to Integrate Ecological, Economic and Social Sustainability Transition
Matthies, Aila-Leena; Stamm, Ingo; Hirvilammi, Tuuli; Närhi, Kati (MDPI AG, 2019)The article contributes to sustainability transition research by indicating the significance of transformative grassroots innovations in the context of social work research. We introduce the integrative concept of ecosocial ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.