Show simple item record

dc.contributor.advisorGrénman, Miia
dc.contributor.authorEskola, Elina
dc.date.accessioned2024-06-18T11:03:23Z
dc.date.available2024-06-18T11:03:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95995
dc.description.abstractMuodin luksusbrändit ovat nousseet tunnetuiksi vuosien varrella ylellisillä tuotteillaan ja kokemuksillaan. Viime vuosien aikana kuluttajien keskuudessa on noussut vahvemmin esiin huoli ilmastonmuutoksesta sekä sosiaalisista epäkohdista. Tämä on johtanut siihen, että kuluttajat ovat alkaneet suosimaan kestävämpiä ja vastuullisempia tuotteita tarjoavia muodin luksusbrändejä. Muodin luksusbrändit ovat pyrkineet vastaamaan kuluttajien puolelta kohdistuneeseen paineeseen vastuullisuusviestinnän avulla. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten muodin luksusbrändit viestivät kestävyydestään ja vastuullisuudestaan sekä miten niiden kestävyys- ja vastuullisuustoimenpiteet eroavat toisistaan. Tutkimuksen aineistona käytettiin seitsemän muodin luksusbrändin vastuullisuusraportteja. Muodin luksusbrändit valittiin tutkimukseen Statistan vuoden 2022 luksusbrändien kestävyyttä arvioivan kuluttajatutkimuksen perusteella. Aineisto rajattiin käsittelemään brändikohtaisia vastuullisuusraportteja, joiden julkaisuajankohta vaihteli vuosien 2020–2022 välillä. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin laadullista sekundääridatan keräystä ja analyysimenetelmänä toimi sisällönanalyysi. Tutkimus osoitti kestävän kehityksen näkyvän vahvasti muodin luksusbrändien toiminnassa. Jokainen tutkimuksen muodin luksusbrändi oli kehittynyt kestävyyden ja vastuullisuuden saralla viime vuosien aikana. Muodin luksusbrändien vastuullisuustoimissa ja -viestinnässä voitiin havaita niin samankaltaisuuksia kuin eroavaisuuksia. Tulokset osoittivat, että osa tutkittavista muodin luksusbrändeistä toteuttaa toisia brändejä läpinäkyvämpää vastuullisuusviestintää. Tutkimus auttoi ymmärtämään, kuinka muodin luksusbrändit vastaavat kestävyyden ja vastuullisuuteen liittyviin haasteisiin vastuullisuusviestinnällään sekä lisäämään tietoisuutta muodin luksusbrändien roolista kestävän kehityksen edistäjinä.fi
dc.format.extent78
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY
dc.titleKestävä luksus: Muodin luksusbrändien kestävyys- ja vastuullisuusviestintä
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406184761
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY