”Olen itkenyt ja olen nauranut, mutta olen pitänyt läheiset elämässä joka päivä” : viidesluokkalaisten ajatuksia mielenterveysosaamisesta
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää viidesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia mielenterveydestä ja mielenterveysosaamisesta. Tutkimukseen osallistui 25 viidesluokkalaista kahdesta eri koulusta. Aineisto kerättiin kirjallisilla tehtävälomakkeilla, ja se analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen mukaan viidesluokkalaiset ymmärtävät mielenterveyden ja mielenterveysosaamisen koostuvan monista ulottuvuuksista (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen), ja ymmärtävät siihen kuuluvan sekä sairauksien poissaolon että positiivisen ulottuvuuden. Heidän mielenterveyttään tukevat hyvät kaveri- ja perhesuhteet, omien arvojen mukainen elämä sekä terveyttä tukevat ruokailu- ja liikuntatottumukset. Suurimpia heikentäviä tekijöitä ovat vaikeus jakaa omia ajatuksia ja tunteita muille, myöhäinen nukkumaanmenoaika sekä kiusaaminen. Lopuksi tutkimuksessa saatiin muodostettua kolme tyyppiä (täydellisyyteen pyrkijät, realistiset reflektoijat sekä nykyhetkeen juuttuneet) sen mukaan, kuinka nuoret suhtautuvat oman mielenterveysosaamisen kehittämiseen. Tämä tutkimus toi esiin sen, millaisena viidesluokkalaiset itse käsittävät kyseisen aiheen. Se tarjoaa kasvattajille mahdollisuuden lähestyä aihetta lasten näkökulmasta käsin, ja kiinnittää huomiota erityisesti kriittiseksi havaittuihin osa-alueisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29424]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
Tiainen, Emmi (2021)Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän ... -
Vartu vahvaksi : tutkimus alle kouluikäisten lasten mielenterveyttä edistävistä toiminnoista
Suutarla, Anna (2001) -
Erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista ja lasten kehittelemät digitaaliset ratkaisut sen tukena
Nygård, Eija (2019)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista. Miten lapset ymmärsivät mielen ja mielen hyvinvoinnin käsitteen? Millaiset asiat lapset kokivat mielen hyvinvointia ... -
Lapsuusiän kilpaurheilun yhteys psyykkiseen terveyteen
Heinonen, Pinja (2022)Kilpaurheilu on keskeinen osa suomalaisten lasten ja nuorten arkea, mutta tästä huolimatta aihetta on tarkasteltu melko vähän eikä esimerkiksi Suomessa ole tehty kilpaurheilevien lasten ja nuorten mielenterveydestä kattavaa ... -
User interface design for children and youth : websites and applications to promote mental health and wellbeing
Mehtälä, Saana (2018)This master’s thesis focuses on the design of digital mental health and wellbeing websites and applications for children and youth. First, a literature review was carried out to identify the most important theories and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.